Tréning

Ženy a cvičenie | Mýty a fakty | Dobré rady pre cvičiace ženy

Dnešnou témou zahájim debatu o veľmi ostro kritizovaných témach- ženská kulturistika, závodenie žien, cvičenie dievčat a vlastne celkovo téma ženy a formovanie postavy. Možno ste si všimli, že sa tomuto športu venujem a keď nie, rada by som sa predstavila. Moje meno je Hana Rehorčíková a so súťažením som nedávno začala. O tom prečo a ako, si môžete prečítať v mojom “životopise” na Myprotein blogu. Poďme k veci. Nedá sa mi nevyjadriť k tejto téme, pretože sa ma bytostne týka. Často počúvam narážky na šport, ktorý som si vybrala, typu: “Nie je to pre teba vhodné, skús radšej tenis, volejbal, hádzanú…” V prvom rade by som sa zamyslela nad tým, kto začal ženám určovať, aký šport majú robiť a či ho vôbec majú robiť?

Minulosť

Urodzené dámy zo šľachtických rodov, krásne Egypťanky i zručné a pohybovo nadané staroveké Grékyne, pre tie všetky bola fyzická aktivita prirodzenou súčasťou života. Dobrodružný a niekedy až dych berúci príbeh dejín ženského športu nám prezrádza, že nežnejšie pohlavie to síce medzi mužmi nemalo vždy vyhrané, ale napriek tomu sa dokázalo presadiť a ukázať, že kondíciu a vytrvalosť majú ženy jednoducho v sebe. Šport a pohybové aktivity patrili v minulosti najmä medzi výsady mužov, avšak ani nežnejšie pohlavie sa neobišlo celkom bez telesných aktivít. Okrem obľúbeného plávania bola obľúbená najmä akrobacia. Mnohé z prvkov sa dostali až do tancov egyptských tanečníc, ktoré charakterizuje dokonalé ovládnutie možností tela. Tanec bol prirodzenou a nutnou súčasťou výbavy každej egyptskej dámy. Vyššie postavené ženy ale praktizovali aj hry s loptou, či dokonca beh. Z tohto všetkého vyplýva, že verejnosť je skôr zvyknutá na iné formy športu u nežnejšieho pohlavia, ako je kulturistika a cvičenie. Týmto sa dostávame k pôvodu názoru, že tento typ športu pre ženy vraj nie je úplne vhodný.

Názory mnohých – Mýty

Kopec ľudí si spája pravidelné a intenzívne silové tréningy u žien s masívnym nárastom svalovej hmoty. V realite je to úplne ináč. Najmä samotné ženy majú voči budovaniu svalovej hmoty averziu a prvá myšlienka ktorá im v hlave utkvie je, že budú vyzerať ako mužatky a vrcholové kulturistky. Toto jednoducho nie je také ľahké, ako si poniektorí môžu myslieť. Za postavami vyššie spomínaných osôb je plno rokov driny a nie úplne férových postupov. Vy ste úplne iný prípad a to, že pravidelne začnete chodiť do posilňovne, z vás niečo také určite nespraví. Jediné, čo sa vám môže prihodiť je, že zhodíte nejaké to kilečko naviac a ešte si vyformujete skvelú postavu, ako slečna vyššie (ak sa budete držať správneho stravovania). Dokonca niektorí muži často používajú na cvičiace ženy poznámky typu, že vyzerá ako muž. Haha. Viete vy dotyční, ako vlastne vyzerajú takí muži?

Realita – Fakty

Zapamätajte si, milé dámy, že vaša hmotnosť, či konfekčná veľkosť je úplne nepodstatná. Podstatné je to, koľko na sebe nosíte svalovej hmoty, ktorá ako jediná sformuje vaše telo tak, že budete so sebou spokojná. Svalová hmota si dokonca sústavne “ukrajuje” z nadmerných tukových, zásob alebo ich udržuje na primeranom percente, pokiaľ máte zvládnutú aj výživu a celkovú životosprávu. Z tohto faktu vyplýva, že svalová hmota je veľmi cenná vec, ktorú by sme mali budovať a rozvíjať. Toto sa deje práve vďaka kvalitnému tréningu a správnej strave.

Kulturistika vs. obyčajné cvičenie u žien

Rozdiel medzi týmito dvoma pojmami je naozaj veľký. Kým bežne posilujúca žena drží diétu formou zdravého stravovania (väčšinou), tá druhá má všetko na gram spočítané a neustále musí tomu podriaďovať život. Nie je to jednoduchý a už vôbec nie bežný šport. To my dobre vieme a vieme aj to, že niekedy sú naše konania až extrémne, no napriek tomu to zbožňujeme. Doslova tým žijeme a robí nás to šťastnými. Celý ten proces a to všetko okolo, čo nás neustále posúva ďalej a formuje našu myseľ a tiež samozrejme postavu. To však neznamená, že nemáme svoj vlastný život a neužívame si tie “bežné” chvíle s našimi blízkymi. Jednoducho sme si vybrali toto hobby a máme ho v rebríčku hodnôt vyššie, než tie, ktoré sa tomu venujú rekreačne. V tom je ten zásadný rozdiel. Neodsudzujem negatívne názory na ženské posilňovanie, ktoré je posunuté na súťažnú úroveň. Každý má predsa svoj názor a môže ho slobodne vyjadriť. Len by som rada ozrejmila, že to nie je také horibilné, ako to niektorí popisujú. Každá z nás, či už súťažná, alebo rekreačná chodíme do posilky a máme v malíčku stravu, no niektoré z nás to berú proste vážnejšie.

Takže je dobré začať cvičiť, aj keď som žena?

Ako som už naznačila, každá žena sa chce vo svojom tele cítiť dobre a mať sa rada taká aká je. S tým však treba niečo aktívne robiť a svaly sú jedinou cestou. Myslíte, že žena vyššie cvičila zumbu, aerobik, alebo chodila na jogu? Možno ako doplnkové športy pre oddych áno, ale to, čo vidíte, je výsledok skutočne poctivého silového, rýchlostného, dynamického a čiastočne aj vytrvalostného tréningu s vlastnou hmotnosťou a tiež závažiami (vôbec nie ľahkými). Táto žena nepoužila žiadne zakázané steroidné látky, preto jej postava vyzerá stále prirodzene ženská, nie je extrémne svalnatá, ani extrémne vyrysovaná (nemá pod 12%). Kľúčové slovo pri dlhodobo udržateľnej ženskej kráse sú svaly. Urobte si svoj názor sami, či je posilňovanie pre ženu vhodné nielen z estetického, ale aj zo zdravotného hľadiska.

Ako začať?

Vaše svaly neporastú, ak od nich nebudete vyžadovať vyššie výkony, aké utiahnu dnes. To, že budete zažívať aj pravidelnú svalovicu je úplne bežné, i prirodzené a nebráňte sa tomu. Svojim svalom by ste mali týždenne venovať aspoň 3 hodiny, počas ktorých budete veľmi intenzívne silovo cvičiť nie len s vlastnou hmotnosťou, ale aj s dosť ťažkými bremenami. Odporúčam začať chodiť do miestnej posilňovne, kde vám určite ochotne poradia a pomôžu nielen v oblasti cvikov, ale aj v oblasti vhodného stravovania pri takomto tréningu, aby ste dosahovali cielené výsledky. Čím viac budú cvičenia funkčné a viackĺbové, tým lepšie pre vás. Naopak je vhodné vyhýbať sa cvičeniam, ktoré precvičujú iba jednu svalovú partiu (typické izolované kulturistické cviky s jednorúčkami, alebo na laboratórnych strojoch). Nebojte sa preto olympijskej tyče, často používajte kettlebel závažia, alebo venujte sa moderným crossfit cvičeniam. Ak ste napriek tomuto všetkému zarytou milovníčkou kardia, odporúčam vám preštudovať si tento článok, ktorý sa venuje práve tejto problematike. Pevne verím, že ak skombinujete správne vykonávané silové cvičenia a pridáte trochu kardio aktivity, perfektné výsledky vás neminú. Tak poďme do toho!

Tréning

Aké poznáme druhy kardia | Ktoré kardio je pre mňa vhodné

Chcete do vášho tréningového plánu zaradiť kardio aktivitu? A viete, že nie je jedno ktorú? Je dôležité vybrať si vhodné kardio vzhľadom na vaše možnosti, schopnosti a mnohé iné faktory. Prečítajte si náš najnovší článok a určite sa o tejto téme dozviete viac a budete sa tak vyvarovať častým chybám.

2017-03-31 11:15:50By Veronika Faktorová

Vhodné doplnky výživy aj pre ženy

V prvom rade určite odporúčam zvýšiť príjem bielkovín, čo by malo byť hlavne vďaka strave, avšak môžete použiť aj proteín. Správnu voľbu proteínu sme rozoberali minule v článku nižšie. Ďalšími dôležitými doplnkami sú vitamíny, veľmi vhodné sú tieto komplexné. Pokiaľ sa chystáte do diéty, ponúkame vám aj bcaa a glutamín, ktoré sú mimoriadne dobré do redukčného režimu. Toto je úplný základ, ktorý by mohla vlastniť každá aktívne cvičiaca žena, ktorá dosahuje výsledky. V ponuke máme aj spaľovače tuku, predtréningové prípravky. S veľa prípravkami mám dobrú skúsenosť a preto vám odporúčam práve tieto. Je však na vás, či sa rozhodnete pre ten užší, alebo širší výber.

Suplementy

Proteíny | Ktorý zvoliť | Impact Native Whey 95 | Total Protein

Voľba proteínu je u každého športovca individuálna vec. Každý by sa mal riadiť svojimi požiadavkami, potrebami a preferenciami. Aký si zvoliť, na čo nezabudnúť a do akého režimu ktorý zvoliť je zhrnuté v našom najnovšom článku!

2017-04-03 09:21:06By Myprotein.Sk

V každom prípade vám prajem mnoho úspechov a najmä sa stráňte negatívnych názorov, ktoré zhadzujú ženy v tomto športe. Nie sú vôbec adekvátne a nemusia sa vás týkať. Dúfam, že som vám trošku ozrejmila túto tému a že som vás do cvičenia aspoň trochu namotivovala. Pokiaľ áno, veľmi ma to teší. Robte čo vás baví naplno a vždy s úsmevom!

Zdravé športovanie je cesta k šťastnému životu. Každý bez ohľadu na pohlavie by si mal môcť vybrať šport, ktorý ho baví. My sme si zvolili fitness, cvičenie, alebo kulturistiku. Rada by som povzbudila svojim článkom ženy, ktoré si kvôli názorom okoliu robia z toho ťažkú hlavu. Poznám nejednu ženu, ktorá kvôli názorom negativistov dokonca prestala cvičiť. Začnite s motiváciou od Myprotein už dnes!


 Zdroje: @myproteinwomen a vlastná tvorba (Hana Rehorčíková)


Myprotein.Sk

Myprotein.Sk

Spisovatel' a Expert


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz