Strava

Pôvod Makronutrientov | Počítať Makrá Alebo Nie

Sú ľudia, ktorí tvrdia, že je jedno či zjem 500 kalórii z čokolády alebo 500 kalórii zo zeleniny, syra alebo mäsa. Sú takí, ktorí tvrdia, že je jedno či prijmeme 50% kalórii zo sacharidov alebo z tukov. Potom sú tu takí ľudia, ktorí tvrdia, že ak človek prekročí určitú hranicu nejakého makronutrientu, tak je celý deň pokazený a telo nebude vedieť čo s tým.

Nie som zástancom kalorickej teórie ktorá tvrdí, že ak som v kalorickom deficite tak chudnem a keď som v kalorickom nadbytku tak naberám, kalorická teória tvorí len 25% problému. Kalorickú teóriu treba riešiť, až keď človek vie, že jeho telo je hormonálne dobre nastavené.

Makrá, bielkoviny, sacharidy a tuky pozná asi každý. Je jedno či mám 10 gramov tuku z kokosového oleja alebo 10 gramov tuku z arašidov? Veľa ľudí si povie, že veď obe potraviny sú dobrý zdroj tukov. Keď telo spracuje tieto tuky a premení na energiu, skončia rovnako. Rovnako veľa kalórii z oboch zdrojov tukov. Tu konči teória toho, že je jedno z čoho makrá pochádzajú, hlavne aby sa splnil denný limit a neprekročil sa.

Poďme sa pozrieť na to bližšie, ako veľmi na pôvode makier záleží.

Poďme si rozobrať kokosový olej, je to potravina ktorá obsahuje nasýtene tuky, z čoho je značná časť MCT ( tuky so stredne dlhým reťazcom ) to znamená, že to telo nezaťažuje tak veľmi trávením a teda telo si z tohto zdroju vie zobrať energiu lepšie. Kokosový olej je veľmi dobrý aj pre ľudí, ktorí majú problém tráviť tuky kvôli obsahu MCT tukov. Telo tieto MCT tuky veľmi dobre využíva ako zdroj energie a teda ich neukladá do tukových zásob. Kokosový olej ďalej obsahuje kyselinu laurovú, táto kyselina pôsobí antibakteriálne, antimikrobiálne, podporuje črevnú mikroflóru a čo je pre fitness ľudí dôležité, pôsobí protizápalovo. Zvýšený zápal v tele, či už z tréningov alebo zlej stravy zvyšujú v tele kortizol, teda hormón, ktorý určite pri snahe dosahovať výsledky so svojim telom nechcete mať zvýšený.

Ak si to zoberieme z hľadiska ako táto potravina pôsobí na naše telo a hormóny, tak zistíme, že kokosový olej znižuje kortizol, pôsobí antimikrobiálne, zlepšuje senzitivitu na inzulín, teda podporuje spaľovanie alebo naberanie svalovej hmoty, nezaťažuje trávenie a telo ho využíva ako rýchly zdroj energie.

Poďme sa pozrieť na arašidy a arašidové maslá.

Arašidy tvoria nasýtené tuky len 15%, mononenasýtené 50% a omega 6 35%. Omega 6 tuky pôsobia v tele zápalovo, takže presný opak kokosového oleja. Zvýšený zápal v tele znamená vyššia hladina kortizolu, nižšia hladina testosterónu, horšie spaľovanie tuku a naberanie svalovej hmoty. Omega 6 zhoršujú citlivosť na inzulín a flexibilitu steny buniek celkovo. Arašidy sa ďalej radia do kategórie, ktorá má zvýšené množstvo antinutrientov a pre veľa ľudí sú alergén. Takže aj napriek tomu, že kaloricky končí v našom tele všetko rovnako, tak jednotlivé potraviny vplývajú na telo rozlične a tým teda môžu napríklad spaľovanie tuku zhoršovať alebo naopak zlepšovať.

Toto isté platí aj pri sacharidoch, nie je to isté, či mám 70g sacharidov z pohánky, ktorá pôsobí protizápalovo, alkalizuje telo, podporuje mikroflóru a glykemický index je okolo 50, alebo cukru, ktorý pôsobí zápalovo, zvyšuje kortizol a naopak zhoršuje mikroflóru. Rozdiel môže byť aj v maličkosti ako je druh ryže, klasická biela ryža má oveľa vyšší glykemický index ako ryža basmati. Strava a výživa nekončí u kalórií a makier. Kalórie sú len čerešnička na torte, keď už všetko ostatné je vyriešené a človek vie čo konzumuje, prečo to konzumuje a akú to zanechá na tele “stopu”.

Vo veľa veciach sú ľudia len nedostatočne informovaní. Keď kulturista, čo má 4% tuku a cez 100kg povie, že jeho hlavný zdroj tuku je arašidové maslo, tak mu veľa ľudí uverí (alebo keď to povie nejaká iná fitness osobnosť.) Niektorí ľudia môžu mať hlavný zdroj tuku arašidy a nebude to mať na ich telo a výsledky veľký dopad, ale z dlhodobého hľadiska to vždy oberá toho človeka o maximálne výsledky.

Chcem len poukázať na to, že nie všetko čo robia profesionáli je dobré a nie všetko, čo bolo pred pár rokmi zdravé, je zdravé aj teraz. Na tom, z čoho sú naše makronutrienty záleží viac, než si myslíte, hlavne pri dosahovaní maximálnych výsledkov.

Na záver by som chcel ale ujasniť jednú vec. Nechcem, aby ľudia prestali jesť arašidy, ale aby vedeli, ako na ne telo reaguje a tak isto na iné potraviny, o ktorých si možno myslia, že im prospievajú a preto ich konzumujú na kilá. Nehovorím, že hrsť arašidov vám pokazí diétu, alebo, že omega 6 sú zabijak výsledkov. Nehovorím, že orechové maslá sú zlé a pomer omega 3 ku omega 6 sa dá vyrovnať pomocou doplnkov, ktoré obsahujú omega 3, hlavne DHA. Dôležite je, s ničím nepreháňať.



Nikolas Molnár

Nikolas Molnár

Spisovateľ a expert

Od detstva som bol vedený k športu. Počas základnej školy som sa venoval basketbalu a neskôr po zranení členku cvičeniu. Spočiatku to bolo len preto, aby som vyzeral lepšie a teda mal obdiv ľudí. Po pár rokoch som si uvedomil, že ma nebaví hnať sa za ,,kockami na bruchu“, ale oveľa viac ma naplňuje pomáhať ľuďom. Začal som prvým trénerským kurzom fitness trénera a pokračoval ďalej. Vedel som že byť úspešný tréner a výživový poradca si žiada viac ako jedno školenie, ktoré si človek spraví za jeden víkend. V tejto dobe mám viacero certifikátov aj zo zahraničia, ktoré mi pomohli byť o krok bližšie k môjmu cieľu. Momentálne som tretím vlastníkom certifikátu na Slovensku, školenia Precision Nutrition Level1, ktoré je pôvodom z Kanady. Do vzdelávania dávam veľa času a peňazí, len aby som vedel vždy poskytnúť najkvalitnejšie informácie a mal veľa spokojných klientov.


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz