Suplementy

Aký Proteín Je Najlepší | Proteín A Jeho Vplyv Na Zdravie

Typ proteínového prášku, ktorý si vyberiete, môže výrazne ovplyvniť vaše zdravie. Za posledné roky sa proteínové prášky stali obľúbenými pri znižovaní hmotnosti a budovaní svalov. Má to zmysel, pretože bielkovina je makronutrient potrebný na udržanie svalovej hmoty, posilnenie imunitného systém, opravuje poškodené bunky a tkanivá a je potrebná na výrobu hormónov.

S toľkými druhmi proteínových práškov môže byť ťažké vybrať ten správny – poďme sa teda bližšie pozrieť na najpoužívanejší doplnok.

Chutný prípravok, ktorý je plný proteínov zlepšuje váš metabolizmus a podporuje zdravú bunkovú komunikáciu. V skutočnosti nie je príjemnejší spôsob konzumácie vitamínov, minerálov a hlavne esenciálnych aminokyselín. Proteín je tvorený aminokyselinami, ktoré sú nevyhnutné pre nespočetné množstvo metabolických funkcií. Inými slovami, dopĺňať dostatok vysoko kvalitného proteínu do vášho tela (každý deň) je skvelý nápad. Ale poďme si teraz povedať niečo o najlepšom zdroji proteínového prášku.

Ktorý je lepší – živočíšny alebo rastlinný proteín?

Na odpoveď by ste mali prísť sami, svojou vlastnou skúsenosťou. Pravdou je, že na úrovni výživy nie je veľký rozdiel medzi kvalitnými proteínmi na báze živočíšnych alebo rastlinných látok. Napriek tomu, že živočíšne bielkoviny sa považujú za “úplne”, nie je to nevyhnutne pravda, pokiaľ ide o prínosy pre zdravie. Telo nedokáže spraviť rozdiel medzi kompletnými bielkovinami z rôznych zdrojov.

Zdravotné výhody srvátkových bielkovín

Srvátka je najobľúbenejší proteínový prášok a považuje sa za najrýchlejšie stráviteľný proteín na trhu. Poskytuje ideálny podiel aminokyselín a obsahuje stavebné bloky pre svaly – rozvetvené reťazce aminokyselín (BCAA), ktoré sa vyčerpávajú cvičením. Nedenaturovaný srvátkový proteínový koncentrát je prirodzený prekurzor pre produkciu glutatiónu. Obsahuje veľké množstvo nedenaturovaného cysteínu a glutamínu. Glutathion je hlavným antioxidantom organizmu a je potrebný pre zdravý imunitný systém. Má významnú úlohu pri odstraňovaní karcinogénov, zabíjanie rakovinových buniek a spomaľovanie procesu starnutia. Srvátka sa považuje za kráľa proteínov, avšak existujú nevýhody ako alergická reakcia, zápcha a nadúvanie – hoci sa laktóza a kazeín odstránia. Najlepšie je vyhľadávať srvátku, ktorá nie je denaturovaná, bez hormónov a iných nežiaducich látok.

Kazeínový proteín je tiež mliečna bielkovina. Niekto ho má rád a niekto si dá radšej tvaroh. Nie všetky proteíny sa vyrábajú rovnako. Či už ide o sójový, vaječný, srvátkový, hovädzí alebo kazeínový proteín, každý jeden z nich má svoje vlastné jedinečné výhody. Pravdepodobne najväčšou výhodou kazeínu je čas. Kazeín má schopnosť zabezpečiť váš krvný obeh aminokyselinami dlhšiu dobu. Svaly nenarastú cez noc, ale kazeín je ideálnym proteínom na konzumáciu tesne pred spaním, pretože bude viac užitočný počas noci ako iné proteínové prášky. Zabezpečí tak regeneráciu počas spánku, podporuje metabolizmus a má krémovú chuť.

Hovädzí proteín sa získava priamo z kráv, aby sa udržali požadované aminokyselinové zlúčeniny. Koncentrovaním bielkoviny do formy prášku sa odstraňujú nasýtené tuky a cholesterol, takže vaše telo dostane len bielkoviny z hovädzieho mäsa. Okrem odstraňovania cholesterolu a tukov pri výrobe hovädzieho proteínu, hovädzie mäso neobsahuje laktózu a iné druhy sacharidov, čo sa nedá povedať o srvátke alebo rastlinných proteínoch. Tým pádom, pre tých, ktorí majú problém s laktózou, môže byť skvelá voľba práve hovädzia bielkovina.

Môžu vegetariáni získať dostatok bielkovín? (samozrejme)

Konopný proteín má kompletné spektrum biologicky dostupných bielkovín vrátane všetkých deviatich esenciálnych aminokyselín. Konopný proteín neobsahuje oligosacharidy, ktoré zvyknú spôsobovať žalúdočnú nevoľnosť a tráviace problémy. Konopný proteín pozostáva z globulínov (edestin) a albumínu. Jedná sa o dva z troch najbežnejších typov bielkovín nachádzajúcich sa v ľudskom tele a konopný proteín ich má viac, než akýkoľvek iný rastlinný zdroj bielkovín. Konopný proteín je tiež kvalitným zdrojom aminokyselín arginínu a histidínu – potrebné aminokyseliny pre rast, a je dobrým zdrojom aminokyselín s rozvetveným reťazcom (BCAA). Konopný proteín takisto poskytuje esenciálne mastné kyseliny omega-3 a omega-6 v zdravom pomere. Tento typ proteínu je tiež jedným z mála zdrojov ťažko získateľnej gama linolénovej kyseliny (GLA) – ďalším dôležitým zdrojom omega-6.

Ryžový proteín je ľahko stráviteľný a poskytuje prirodzene sa vyskytujúce aminokyseliny – stavebné prvky bielkovín. Pri správnom spracovaní sa považuje za hypoalergénnu potravinu. Má len málo gramov sacharidov na 30 gramov. Pri ryžovom proteíne je lepšie siahnuť po takom, ktorá je vyrobený z hnedej ryže. Je totiž lepšie vstrebateľný a aj stráviteľný.

Hrachový proteín získava vysoké známky pre stráviteľnosť 90-95 percent a má nízku mieru alergickej reakcie. Mnohokrát sa hrachový proteín kombinuje s ryžovým proteínom, aby sa získal produkt s vynikajúcim pomerom aminokyselín. Hrachový proteín má vysoký obsah lyzínu, čo je dôležitá aminokyselina. Tiež je jednou z najlacnejších bielkovín na trhu.

Otázkou nie je, ktorý proteín je lepší, pretože každý z nás bude mať svoj vlastný preferovaný typ proteínového prášku. Dôležité však je, aby ste do vášho života začlenili nejaký druh vysokokvalitných bielkovín, aby ste zvládli stres moderného života, a zlepšovali vaše výsledky v športe.

Proteín je tvorený aminokyselinami, ktoré sú nevyhnutné pre nespočetné množstvo metabolických funkcií. Inými slovami, dopĺňať dostatok vysoko kvalitného proteínu do vášho tela (každý deň) je skvelý nápad. Proteínový prášok pomôže hlavne vtedy, ak nemáte chuť, alebo nemôžete bielkoviny doplniť z jedla. No samozrejme ako so všetkým, netreba to s ním preháňať a nahrádzať ním viac jedál za deň.



Nikolas Molnár

Nikolas Molnár

Spisovateľ a expert

Od detstva som bol vedený k športu. Počas základnej školy som sa venoval basketbalu a neskôr po zranení členku cvičeniu. Spočiatku to bolo len preto, aby som vyzeral lepšie a teda mal obdiv ľudí. Po pár rokoch som si uvedomil, že ma nebaví hnať sa za ,,kockami na bruchu“, ale oveľa viac ma naplňuje pomáhať ľuďom. Začal som prvým trénerským kurzom fitness trénera a pokračoval ďalej. Vedel som že byť úspešný tréner a výživový poradca si žiada viac ako jedno školenie, ktoré si človek spraví za jeden víkend. V tejto dobe mám viacero certifikátov aj zo zahraničia, ktoré mi pomohli byť o krok bližšie k môjmu cieľu. Momentálne som tretím vlastníkom certifikátu na Slovensku, školenia Precision Nutrition Level1, ktoré je pôvodom z Kanady. Do vzdelávania dávam veľa času a peňazí, len aby som vedel vždy poskytnúť najkvalitnejšie informácie a mal veľa spokojných klientov.


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz