0
Košík

Momentálne sa vo vašom košíku nenachádzajú žiadne položky

Suplementy

Vitamíny | Minerály | Zdravá Výživa | Vitamínové Doplnky

Vitamíny a minerály patria do skupiny mikronutrientov. Človek si ich až na niektoré výnimky nedokáže syntetizovať a preto ich musí prijímať v potrave alebo vo forme suplementov. Vitamíny a minerály sú v minimálnom množstve nevyhnutné pre správnu funkciu živého organizmu a jeho metabolických dejov. Pretože sú potrebné pre normálny chod metabolizmu, každý vitamín alebo minerálna látka majú veľký význam pre športový výkon a celkové zdravie. Ich nedostatok sa môže prejaviť na poklese výkonnosti. Preto je potrebný nielen pohyb, ale správna a zdravá výživa.

V dnešnom článku si predstavíme tie najdôležitejšie vitamínové doplnky a minerály pre športovcov.

Prečo užívať vitamíny a minerály

Vitamín C

Poznáme mnohé vitamíny, ale tento je jeden z tých najznámejších a to práve pre svoju podporu imunity, pomáha pred nádchou a inými chorobami. Môžeme ho konzumovať bez obáv každý deň. Je nevyhnutný pre rast a rozvoj. Nadbytok vitamínu C telo dokáže vylúčiť prostredníctvom moču behom 24 hodín.

Je taktiež antioxidant, čo znamená že vitamín C blokuje škody spôsobené voľnými radikálmi, čo sú vedľajšie produkty, ktoré naše telo vytvára, keď sa potraviny menia na energiu. Môže tiež pomôcť znížiť poškodenie spôsobené príjmom toxických látok, ako je napríklad aj cigaretový dym.

Neodstatok môžeme vnímať ako:

  • Suché a rozštiepené končeky vlasov
  • Zápal ďasien
  • Hrubá suchá a šupinatá pokožka
  • Znížená rýchlosť hojenia rán
  • Krvácanie z nosa
  • Znížená schopnosť bojovať proti infekcii
  • Bolestivé kĺby

Ak ho potrebuješ doplniť, u nás ho nájdeš aj napríklad v práškovej, alebo tabletovej forme.

Vitamín D

Je pre našu existenciu veľmi dôležitý a preto sa aj naše telá vyvinuli tak, aby ho dokázali získať zo slnka, ktoré je k dispozícii takmer všade. Aj napriek tomu často trpíme jeho nedostatkom. Toľká irónia. Vitamín D má veľké množstvo prínosov, jeho najväčším je, že podporuje zdravie našich kostí, nášho srdca a súvisí tiež aj s náladou. Pre športovcov je dôležité, že sa spája so znížením zápalu a bolestí, nižším rizikom zlomením a zvýšením svalových proteínov a vlákien typu II. Dokonca vďaka štúdiám sa preukázalo, že vďaka tomuto vitamínu dokážeme zlepšiť naše VO2 max, silu a produkciu energie. Má veľmi silné puto aj s testosterónom. Zistilo sa, že dávka 3,332 IU (medzinárodná jednotka) každý deň dokázala zvýšiť testosterón až okolo 20% za jeden rok.

Nakupuj ho u nás tu.

B-komplex

Označujeme ním vitamíny skupiny B. Zdravá výživa spolu s komplexom vitamínov tejto skupiny napomáha imunite a celkovému zdraviu.

B1- Thiamín

Hrá veľkú rolu v produkcii energie, v tom ako telo využíva glykogén a rozkladá aminokyseliny s rozvetveným reťazcom. Ak sme v diéte, môžeme trpieť nedostatkom Thiamínu a tak by sme mohli zvýšiť jeho dávku, čo nám pomôže zlepšiť náš energetický metabolizmus a vytrvalosť.

B2 – Riboflavín

Napomáha nášmu telu premieňať živiny na energiu, zapája sa do výroby aeróbnej energie a pomáha pri správnej bunkovej funkcii. Nedostatok môže spôsobiť slabý výkon, no preukázateľné výsledky zvýšenia výkonu pri jeho dopĺňaní neboli.

B3 – Niacin

Zohráva dôležitú úlohu v energetickom metabolizme, ako aj pri syntéze mastných kyselín a cholesterolu. Jeho hlavným použitím je zvýšenie HDL – dobrého cholesterolu. Napomáha pri liečení akné.

B5 – kyselina pantoténová

Nachádza sa v mnohých potravinách v malom množstve. Hlavnou úlohou je rozpad tukov a uhľohydrátov na energiu a produkciu hormónov ako testosterón. Môže mať pozitívny účinok na pokožku, znižuje príznaky starnutia a zlepšuje začervenanie a škrvny na koži.

B6 – Pyrodixín

Vo vode rozpustný vitamín, ktorý sa prirodzene nachádza v mnohých potravinách.  Pomáha syntetizovať aminokyseliny a rozkladať glykogén pre energiu. Jeho úloha je aj pri výrobe červených a bielych krviniek. Podporuje výrobu energie a má aj imunitnú funkciu. Redukuje hladinu homocysteínu, čo môže znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení.

B12 – Cobalamín

Pomáha chrániť centrálny nervový systém tak, že udržuje ochrannú vrstvu okolo nervových vlákien. Zohráva úlohu pri premene živín na energiu a produkciu červených krviniek. Nachádza sa len vo výrobkoch živočíšneho pôvodu a tak sú vegáni a vegetariáni vystavení väčšiemu riziku nedostatku. Rovnako ako B6 redukuje homocysteín, čo môže znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení.

B komplex nájdeš u nás v tabletovej forme.

Vápnik

Vitamíny by sme mali a teraz sa môžeme pustiť do minerálov. Vápnik sa najčastejšie sa spája s podporou zdravia kostí. Je neoddeliteľnou súčasťou ich remodelovania, čo znamená konštantý proces tvorby a resorpcií. Vápnik je dôležité prijímať najmä v detskom veku do 15. roka života, kedy sa tvorí štruktúra kostí  a po tomto veku sa už len udržuje. To ale neznamená, že jeho príjem by sme mali zanedbávať. Dôležitá úloha je v procese zrážania krvi a schopnosti tela udržať svalovú kontrakciu. Nedostatok vápnika u žien má následok poruchy menštruačného cyklu. Vo všeobecnosti jeho nedostatok má za následok rednutie kostí a náchylnosť k zlomeninám. Vo vyváženom pomere s horčíkom zabraňuje vzniku kŕčov. Je dôležitý v boji proti osteoporóze.

Magnézium – Horčík

Zohráva v tele mnoho úloh, ktoré sa vyžadujú pre enzýmové reakcie, vrátane tých, ktoré sa podieľajú na syntéze tukov, proteínov a nukleových kyselín, neurologickej aktivity, svalovej kontrakcie a relaxácie, srdcovej aktivity a kostného metabolizmu. Nedostatok spôsobuje zmenu kardiovaskulárnej funkcie, poškodenie metabolizmu sacharidov, inzulínovú rezistenciu a vysoký krvný tlak. Ak máme málo horčíka, telo zvyšuje náklady na energiu, spotrebu kyslíka a znižuje účinnosť svalovej relaxácie pri cvičení. Častým príznakom deficitu, ktorý všetci poznáme, sú svalové kŕče, búšenie srdca či bolesť svalov v záhlaví.

U nás môžeš magnézium zakúpiť spolu s vápnikom, tieto minerály sa navzájom dopĺňajú.

Zinok

Mnohí športovci si neuvedomujú jeho význam a prínos, hoc zinok môžeme nájsť v každej bunke tela. Plní dôležitú úlohu pri rozdelení buniek a jeho optimálna úroveň je dôležitá pri maximalizovaní atletického výkonu. Vysoká dávka môže byť ale TOXICKÁ.

Úloha zinku je významná aj pri zvyšovaní hladín troch anabolických hormónov v tele, čo znamená, že jeho dostatok vedie k zlepšeniu času zotavenia, zvýšenej tvorbe svalovej hmoty a dokáže napomôcť aj pri zvýšení celkovej sily a to u mužov, i u žien. Zinok podporuje imunitu, celkové zdravie a slúži ako silný antioxidant.  Dôležité je aj to, že zinok má zásadný význam pri napomáhaní správnej funkcii inzulínu. Zinok dostaneš kúpiť tu.

V našom eshope môžeš nájsť aj multivitamín – zmes všetkého potrebného, čo by si mal z hľadiska vitamínov a minerálov prijať.

Draslík

Využíva sa v autonómnom nervovom systéme, ktorý riadi srdcový rytmus, funkcie mozgu a ďalšie dôležité fyziologické procesy. Znižuje krvný tlak, obličkové kamene a pomáha znížiť riziko mozgovej príhody. Spolu s vápnikom pomáha pri budovaní kostí, čo ma následok zníženie vzniku osteoporózy. Reguluje vodnú rovnováhu, syntézu diétnych bielkovín a znižuje svalovú bolesť spôsobenú ťažkými tréningami. Príznaky nedostatku zahŕňajú slabý imunitný systém citlivý na choroby, náchylnosť k pretrénovaniu a zvýšenú potrebu doplnkového glutamínu. Pomáha zabrániť dehydratácii a napomáha signálom prechádzať nervami do svalových buniek čo umožňuje kontrakciu svalov.



Jakub Gurka

Jakub Gurka

Spisovateľ a expert

Jakub je držiteľom trénerského certifikátu 1.kvalifikačného stupňa, pričom má v pláne sa stále vzdelávať a zvyšovať svoju kvalifikáciu a odbornosť. Neustále sa vzdeláva prostredníctvom kníh, časopisov a odborných článkov na internete. Vďaka certifikátu, získaných vedomostí z kníh a internetu si postupne buduje svoju kariéru osobného trénera v Košiciach, čo mu dáva možnosť prispievať aj dôležitými poznatkami z praxe. Popri článkoch pre MYPROTEIN prispieva aj do iných blogov na Slovensku, napríklad FITSHAKER https://fitshaker.sk/, pričom prednedávnom si založil aj svoj vlastný blog http://jakubgurka.sk/. Jakub sa sústredí na tému tréning a najmä na správnu techniku cvikov tak, aby sa športovci vyvarovali chybám a zraneniam pri cvičení. Z jeho príspevkov môžete získať tiež mnohé tipy, ktoré podporia vaše chudnutie, naberanie váhy, spevňovanie tela, či priblížia zákulisie rôznych športových udalostí. Pravidelne sa zúčastňuje aj mnohých bežeckých pretekov, ako napríklad Spartan Race. Ako fitness tréner má mnohé ambície, no za najdôležitejšie považuje pomoc druhým ľuďom v ich ceste za zdravším a lepším JA. Jeho príspevky, rady a viac informácii môžete nájsť na jeho fanpage na instagrame https://www.instagram.com/jakubgurka_ocr/.


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz