Tréning

Joga | Yoga | Joga Pre Začiatočníkov | Cviky Na Jogu

Je prospešná pre naše telo a myseľ. Pre niekoho je súčasťou každodenného života, iní ju ešte ani raz nevyskúšali. Alebo vyskúšali, ale o tom ani netušia. Jogu považujeme za formu strečingu a patria k nej aj jednoduché cviky, o ktorých sme nevedeli, že k joge patria. Po pár týždňoch pravidelného cvičenia budeme prekvapení, ako joga dokáže uvoľniť stuhnuté svalstvo, vylepšiť našu stabilitu, náš balanc a ako pri nej uvoľníme našu myseľ. Preto je veľmi vhodná aj pre bodybuilding – kulturistiku.

Typický bodybuilderi, ktorých stretávame vo fitku, trpia nedostatkom flexibility a sťažujú sa na stuhnuté svalstvo. Sú vybavení obrovskými svalmi, kopčekami ako HULK, no nevedia sa dotknúť ani vlastných špičiek na nohách. Všetci títo sú nesmierne silní fyzicky, no nedostatkom flexibility sú veľmi blízko k zraneniam chrbtice a často aj hamstringov. Nedostatkom schopnosti svalov dostatočne sa natiahnuť v nich vzniká preťaženie a možnosť natrhnutia. Práve preto množstvo profesionálov z rôznych športových odvetví vyhľadáva a zúčastňuje sa rôznych joga kurzov, aby predišli vyradeniu z hry…

To je hlavný, ale nie jediný dôvod prečo ju zaradiť do svojho pravidelného tréningu.

  • Cvičenie joga nám pomáha zasiahnuť a posilniť také svaly nášho tela, ktoré klasickým dvíhaním, tlačením či sťahovaním činiek nedokážeme. Hovoríme hlavne o strede nášho tela, tzv. core, ktorý je dôležitý pre správne cvičenie s činkami a na strojoch. Preto aj osobní tréneri by mali svojim klientom na začiatku tréningov naordinovať najskôr posilnenie core a to aj vďaka joge.
  • Ďalším dôvodom je uvoľnenie stresu z mysle. Vďaka joga cvičeniu sa ho vieme dostatočne zbaviť a tak uvoľniť aj naše telo a pripraviť ho tak na kvalitný tréning. Nie nadarmo sa hovorí ,,zdravá myseľ, zdravé telo“.
  • Zvýšenie flexibility nám dovolí vykonávať plné rozsahy cvikov, čo nám pomôže lepšie stimulovať svaly k ich rastu.
  • Pomáha aj pri odstránení toxínov tým, že telo tlačíme do jeho strečingových limitov a tým uvoľňujeme kyselinu mliečnu, čím v konečnom dôsledku dokážeme aj rýchlejšie regenerovať.

Rozoznávame niekoľko populárnych druhov:

Hatha

Zahrňuje cvičenie joga asanas, ktorá je založená na meditácií. Redukuje stres a synchronizuje naše telo a myseľ. Telo sa stáva vďaka nej silnejšie a flexibilnejšie. Je zložená z kombinácie správneho postoja a dýchania, čím dobre prispieva aj pri problémoch ako je napríklad astma. Ďalšie druhy boli vytvorené práve z tejto jogy.

Ashtanga

Narozdiel od Hatha, je tento štýl trochu rýchlejší a určitým spôsobom nahrádza silový tréning. Je vyvážením Vinyasa a Thristana.

  • Vinayasa sa zameriava na správne dýchanie. Každý pohyb tela musí byť sprevádzaný pohybom dýchania. Toto cvičenie spôsobuje potenie a prostrednícvom toho naše telo vyplavuje toxíny.
  • Thristana hovorí o troch veciach, na ktoré je potrebné sa sústrediť – postoj, dýchanie a kam smeruje náš pohľad

Ashtanga zlepšuje cirkuláciu krvi, pomáha telu k flexibilite a sile a uvoľňuje myseľ od stresu.

Iyengar yoga

Sústreďuje sa na zarovnanie tela. Využívame pri nej rôzne pomôcky ako podložky, sandbagy, vankúše, ktoré nám poskytujú podporu pri vykonávaní cvikov, čím sa predchádza zraneniam. Je veľmi vhodná pre začiatočníkov.

Kundalini

Zameriava sa na prebudenie energie, ktorá je súčasťou našej chrbtice. Je najsilnejšou formou jogy. Hovorí sa, že táto energia má tvar zvinutého hada. Cieľom tejto jogy je ho prebudiť a pomaly sa pohybovať z chrbtice, aby sme sa dostali až k mozgu, čoho výsledkom je duševný stav pohody.

Hot Yoga (Bikram)

Unikátna forma, ktorá je vykonávaná vo vykurovanej miestnosti. Zahŕňa prvky Asany v stojacej pozícii, ohýbania chrbta a rotácií. Cvičenie vo vyhrievanej miestnosti podporuje potenie, čo vyplavuje toxíny. Z bikramovej jógy majú úžitok naše svaly, vnútorné orgány a náš nervový systém.

Power Yoga

Upravená verzia Ashtanga. Je intenzívna a zameriava sa hlavne na cvičenie, pričom sa sústreďuje na silu, čo podporuje rast svalov. Je výborným doplnkom pre ľudí, ktorí chcú cvičiť silovo, no nemajú každodenný prístup do fitka.

Kripalu

Forma Hatha, ktorá sa zameriava na jemný prístup s využitím meditácie, liečenia zranení a uvedomia si vlastného tela duchovne. Začína sa dychovými cvičeniami a neskôr jemným naťahovaním, potom nasledujú cvičenia založených na postoji a nakoniec relaxácia.

Cvičenie joga pre začiatočníkov

Ako cvičiť jogu Ako začať s jogou doma Jednoduché cviky jogy Joga v bežnom živote Joga v kulturistike a bodybuildingu Prečo začať cvičiť jogu Joga a strečing po tréningu Vplyv jogy na regeneráciu Regenerácia tela a mysle vďaka jóge Naťahovanie, strečing a jóga Ako mám začať s jogou

Oblečenie na jogu

Je dôležité vybrať si to správne oblečenie. Mali by sme dbať na to, aby sme sa v tom cítili dobre a aby sme mali voľný pohyb. Rifle určite nie sú vhodná alternatíva. Zvolíme preto voľnejšie oblečenie, prípadne elastické, ktoré sa poddá nášmu pohybu. Pre Hot jogu si radi určite nájdeme niečo z priedušného materiálu.

Pri cvičení jogy určite radi využijeme aj podložku, ktorá je mäkká pre naše nohy, ale zároveň je protišmyková, čiže sa môžeme plne sústrediť na správne postavenie a dýchanie.

Všetko potrebné nájdete aj na našej stránke.



Jakub Gurka

Jakub Gurka

Spisovateľ a expert

Jakub je držiteľom trénerského certifikátu 1.kvalifikačného stupňa, pričom má v pláne sa stále vzdelávať a zvyšovať svoju kvalifikáciu a odbornosť. Neustále sa vzdeláva prostredníctvom kníh, časopisov a odborných článkov na internete. Vďaka certifikátu, získaných vedomostí z kníh a internetu si postupne buduje svoju kariéru osobného trénera v Košiciach, čo mu dáva možnosť prispievať aj dôležitými poznatkami z praxe. Popri článkoch pre MYPROTEIN prispieva aj do iných blogov na Slovensku, napríklad FITSHAKER https://fitshaker.sk/, pričom prednedávnom si založil aj svoj vlastný blog http://jakubgurka.sk/. Jakub sa sústredí na tému tréning a najmä na správnu techniku cvikov tak, aby sa športovci vyvarovali chybám a zraneniam pri cvičení. Z jeho príspevkov môžete získať tiež mnohé tipy, ktoré podporia vaše chudnutie, naberanie váhy, spevňovanie tela, či priblížia zákulisie rôznych športových udalostí. Pravidelne sa zúčastňuje aj mnohých bežeckých pretekov, ako napríklad Spartan Race. Ako fitness tréner má mnohé ambície, no za najdôležitejšie považuje pomoc druhým ľuďom v ich ceste za zdravším a lepším JA. Jeho príspevky, rady a viac informácii môžete nájsť na jeho fanpage na instagrame https://www.instagram.com/jakubgurka_ocr/.


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz