0
Košík

Momentálne sa vo vašom košíku nenachádzajú žiadne položky

Uncategorised

Niekoľko tipov, ako byť v pohode počas Modrého pondelka

Tešíte sa, kedy už odíde táto strašná zima a vystriedajú ju teplejšie a veselšie dni? Nie ste jediní. Tento pondelok (inak zvaný aj Modrý pondelok) by mal byť najdepresívnejším dňom v roku. Nenechajte sa skľúčiť nepriaznivým počasím a krátkymi dňami, pretože vždy sa dá nájsť nejaké “slniečko”, ktoré vás zahreje. Prečítajte si zopár spôsobov, ako sa dá oživiť pochmúrny január.

modrý pondelok

Ako vôbec vznikol Modrý pondelok?

Na prelome tisícročia prišiel britský psychológ menom Cliff Arnal s matematickou rovnicou, podľa ktorej je tretí pondelok v tomto mesiaci tým najdepresívnejším dňom v roku. Tento deň bol pomenovaný ako “Modrý pondelok”.

Arnall vo svojich výpočtoch zahrnul tieto faktory:

  • Chladné a vlhké zimné počasie
  • Krátke a tmavé dni
  • Koniec vianočných sviatkov
  • Nedostatok peňazí po Vianociach
  • Návrat do práce po dlhom dovolenkovom období

Po prečítaní zoznamu uvedeného vyššie sa pravdepodobne aj u vás vyskytnú pochmúrne pocity, a to zvlášť, ak sa aj vás týka vybielený bankový účet a smútok z rýchleho uplynutia sviatkov a osláv. Ako teda prežiť ten najsmutnejší deň v roku? Našťastie sme prišli s niekoľkými nápadmi, ktoré vás môžu rozveseliť počas Modrého pondelka.

modrý pondelok

Odleťte za teplom

Jednoducho utečte od všetkej zodpovednosti a rezervujte si dovolenku na poslednú chvíľu niekde tam, kde je horúco. Nič nie je tak skvelé, ako ležať pri bazéne s vychladeným kokteilom na horúcom slnku. Nemáte dostatok peňazí, alebo nemôžete odísť z kancelárie? Stačí si zapnúť UV lampu a aj tak môžete zažiť ten pocit leta. Bolo dokázané, že svetelná terapia je účinná pri liečbe sezónnych afektívnych porúch (u angl. SAD — seasonal affective disorder), tak prečo by ste napríklad nemali využiť bezplatnú energiu vo vašej práci, aby ste si dopriali pocit slnka?1

Zabudnite na prácu, pozerajte GIF-ká

Aj obyčajný GIF obrázok vás dokáže perfektne rozosmiať. Len si spomeňte na tie obrázky, kde sa ježkovia kúpali, mačky naháňali svetielka, medvede tancovali, psy… no, proste psy. Šťastnými nás robia často tie najjednoduchšie veci. Smiech a úsmev uvoľňujú neuropeptidy, ktoré súvisia s potláčaním stresu a uvoľňovaním hormónov šťastia, akými sú napríklad dopamín, sérotonín a endorfíny.2-3 Vykašlite sa na report, ktorý robíte už od Vianoc a pozrite si nejaké zábavné videá mačiek.

modrý pondelok

Vylezte spod periny

Nič nie je tak hrozné, ako odtrhnúť sa od pohodlia vlastnej postele, no ak tam zostanete ležať celý deň a budete nadávať na január, nebudete sa cítiť o nič lepšie. Snažte sa zapracovať na svojich plánoch, ktoré ste si odkladali až na “čas po sviatkoch”. Vymaľujte si izbu svetlou farbou, stretnite sa so starými známymi, alebo sa skúste naučiť hrať na nejaký hudobný nástroj. Chcete sa vonku lacno najesť? Počas týchto dní majú reštaurácie väčšinou výhodné ponuky a chcú zaplniť ich miesta.

Niečo, na čo sa môžete tešiť

Jeden melancholický deň je nič oproti celému roku nadšenia. Nastal čas otvoriť si víno, dať výpoveď v práci a zarezervovať si tú najkrajšiu dovolenku v živote. Dobre, možno sme to trošku prehnali, ale ide o princíp. Môžete si napríklad vziať dovolenku z práce a pripraviť si dvojtýždňový výlet. Skúste preskúmať miesta, kde ste ešte nikdy neboli. Predstavte si, ako sa počas tohto chladného januára vezmete niekam do afrických končín a budete sledovať ohnivý západ slnka…

modrý pondelok

Čo si treba zapamätať

Niektoré z týchto návrhov, ako byť v pohode počas týchto depresívnych dní, sa môžu zdať trochu ľahkovážne, no môžete si byť istí, že aj malé veci, ako napríklad úsmev, môžu dodať do vášho života množstvo energie. Snažte sa byť nad vecou, mať pragmatickejší prístup a uvidíte, že aj Modrý pondelok môže byť skvelým dňom.


1 Lam, R. W., Buchanan, A., Clark, C. M., & Remick, R. A. (1991). Ultraviolet versus non-ultraviolet light therapy for seasonal affective disorder. The Journal of clinical psychiatry.

2 Seaward BL. Managing Stress: Principles and Strategies for Health and Well-Being. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett; 2009:258.

3 R.D. (2000). Neural correlates of conscious emotional experience. In R.D. Lane & L. Nadel (Eds.), Cognitive neuroscience of emotion (pp. 345–370). New York: Oxford University Press.



Myprotein.Sk

Myprotein.Sk

Spisovatel' a Expert


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz