Suplementy

Ako bojovať proti únave?

Neexistuje človek, ktorý nepociťuje únavu. Únava je prirodzený a neodvratný pocit. Sú dva spôsoby, ako sa s ňou vysporiadať. Tým jednoduchším variantom je nechať ju, aby nás zlomila. No nie vždy je to možné a to najmä z časových dôvodov, kedy musíme pracovať, pratať, variť, učiť sa a urobiť ešte veľa iných povinností, ako napríklad aj cvičiť. V takomto prípade siahame po druhom variante a to je boj s únavou. Keďže všetky tieto články sa zameriavajú na svet fitness, budeme sa sústrediť nato, ako s ňou bojovať a to hlavne prostredníctvom doplnkov, ktoré tento pocit odďaľujú. Kým sa ale dostaneme k samotným doplnkom a ich účinkom, pozrieme sa, čo môže sa stáť za príčinou, že sme ospalí.

Únavu, alebo ospalosť, delíme do viacerých typov, ako sú únava aeróbna, anaeróbna, fyzická, psychická, fyziologická a patologická. Vo všeobecnosti, pre naše účely, môžeme rozdeliť únavu na krátkodobú, alebo dlhodobú. Krátkodobú únavu zažil už každý. Je to prirodzená únava, kedy je človek vyčerpaný buď z práce, zo školy, alebo aj z celodenného sedenia a ničnerobenia. Ďalšou príčinou môže byť aj nesprávne zobudenie sa, tým pádom únava sa s nami „vláči“ celý deň, alebo nedostatok tekutín a stres.

Dlhodobá únava je niečo nepríjemnejšie. Prejavuje sa dennodenne, niekoľko mesiacov, ba aj rokov. Dôvody tejto nespavosti môžu byť nasledovné; zlá životospráva, nevhodná posteľ, nedostatok pohybu, málo času na spánok a podobne. Riešenie tohto druhu ospalosti je problematickejšie a náročnejšie a vyžaduje si radikálnejšie zmeny v živote. Ak by sme však chceli siahnuť po doplnkoch, ktoré túto únavu odbúravajú, boli by to rôzne vitamíny a minerály, ženšen, Beta Glucan a iné. V prípade krátkodobej ospalosti môžu byť riešenia jednoduchšie. Opäť sa viac zameriame na športovcov. Ako som vyššie spomínal, jedno riešenie je spánok (vo väčšine prípadov to ale zamietneme). Tým druhým riešením je boj, kedy siahame po niečom, čo nás nakopne. Vo väčšine prípadov je to buď káva, energetické nápoje, rôzne tyčinky, gély a podobne. Prečo je to tak? Každý vie, že v káve je kofeín, v energetických nápojoch je taurín (teda aspoň by tam mal byť), no málo kto vie, čo sú tieto látky, ako fungujú a aké iné látky sa dajú použiť na boj s únavou. Poďme si ich teda predstaviť.

 Kofeín (Caffeine)

 Čo je to kofeín?

10529801-1024385589124902Kofeín je najdiskutabilnejšia látka z pomedzi „odbúravačov“ únavy. Je to neustály boj medzi vyhláseniami ako káva upcháva cievy, má zlý vplyv na srdce, zvyšuje chuť po sacharidoch, a na druhej strane sú to pozitívne správy, že kofeín, v akejkoľvek forme, pomáha k zníženiu diabety, liečbe bolesti hlavy, alebo znižuje riziko vzniku Parkinsonovej choroby a v neposlednom rade podporuje chudnutie. Čomu teda môžeme veriť?

 Aké sú výhody kofeínu?

Ak nazrieme do rôznych kníh, časopisov, vyhľadávačov, zistíme, že existuje nespočetné množstvo výskumov a štatistík, ktoré skúmajú vplyv kofeínu na ľudské telo. Vo všeobecnosti ale výsledkom týchto pozorovaní je, že kofeín (či už v tabletkovej forme, vo forme kávy, čaju, energetických nápojoch) je telu prospešný s výnimkou určitej skupiny ľudí, kde patria najmä tehotné ženy, ľudia s problémami srdca a podobne. Príkladom takejto štúdie je Institute for Coffee Studies at Vanderbilt University. No je tu jedna dôležitá otázka. Koľko kofeínu denne môžeme prijať? V tomto prípade prehlasujem: „Vďaka Bohu za nutričné tabuľky !“ Denná dávka kofeínu sa pohybuje vo veľmi širokom intervale, nakoľko účinok kofeínu pôsobí na každého jedinca rôznym spôsobom. Najlepšou alternatívou je postupne zvyšovať dávky až sa dostaneme k čísle, kedy naozaj cítime účinky. Pre príklad môžeme uviesť dávku 100mg. Ak sú účinky slabé, dokonca nulové, zvýšime dávku a takýmto spôsobom sa dostaneme k dávke, ktorá pôsobí na každého jedného človeka. Treba ale dávať pozor na predávkovanie alebo závislosť. Veľké množstvo kofeínu môže mať nežiadúce efekty, ako podráždenie, nespavosť stres a iné. No a ako vlastne kofeín funguje? V skratke, kofeín môžeme chápať ako stenu, ktorá bráni, resp. potláča adenozínové receptory v nervovom tkanive vrátane mozgu a tak udržiava pocit bdelosti. Adenozín reguluje mozgové aktivity a riadi stav spánku a prebudenia.

 Pre koho je teda kofeín vhodný?

Kofeín je vhodný pre každého, kto potrebuje doplniť energiu, zvýšiť výkon či už pri športe alebo v každodennom živote. Taktiež je vhodný pre ľudí, ktorí chcú zvýšiť svoju pozornosť, ostražitosť a koncentráciu.

L-Arginín (L-Arginine) 

Čo je to L-Arginín?

10529763-8474386866869230L-Arginín, skôr známe ako zlúčenina AAKG (Arginine Alpha Ketoglutarate), je semiesenciálna aminokyselina, teda podmienečne neesenciálna aminokyselina. Čo to znamená, si môžete prečítať v tomto článku (odkaz na článok Aminokyseliny a BCAA). Suplementácia L-Arginínu je hlavne pre športovcov a kulturistov prospešná. Ak by sme chceli hľadať túto aminokyselinu v potravinách, mali by sme siahať napríklad po mliečnych výrobkov, orechoch, semienkach, červenom mäse a rybách.

 Aké sú výhody L-Arginínu?

Vo všeobecnosti, L-Arginín je dôležitý pre funkcie buniek, vývoj svalovej hmoty, taktiež je dôležitý pre vývoj liečby vysokého krvného tlaku a zlyhávanie srdca. Čo nás športovcov najviac zaujíma je, ako vplýva na rast svalov. Aj v tomto prípade sa môžeme opierať o štúdie ktoré dokazujú, že L-Arginín hrá veľkú úlohu pri tvorbe oxidu dusnatého (NONitrous Oxide) v rámci srdcovo cievneho systému. Napomáha teda tvoriť NO, ktorý sa prirodzene vytvára v endotele, t.j. vnútornej výstelke ciev a dutých orgánov. Ak tejto vrstve chýba oxid dusnatý, môže to mať za následok nesprávne fungovanie kardiovaskulárneho systému. Aká je teda primárna úloha L-Arginínu v tele? Uvoľňovanie ciev, kedy sa krvný tlak znormalizuje, zlepší sa prietok krvi a vylučovanie rastového hormónu. Čo sa týka dávkovania, je to veľmi individuálne. Doporučená denná dávka je okolo 5g, ktoré by sa mali skonzumovať prevažne pred a poprípade po cvičení. Túto dávku môžeme neskôr zvyšovať.

Pre koho je L-Arginín vhodný?

Takisto je tento doplnok vhodný hlavne pre ľudí, ktorý túžia po lepšom športovom výkone a napumpovaní.

Taurín (Taurine)

 Čo je to taurín?

10530303-1884357596585990 (1)Ak by ste sa spýtali niekoho na otázku, kto pije Redbull, alebo Monster, prečo je to vlastne energetický nápoj a prečo ho pije, keď je unavený, alebo chce doplniť energiu, odpovedali by „neviem, lebo ho pije každý“, atď. Ich znalosť, čo tento nápoj obsahuje je takmer nulová. Taurín je tá zložka, ktorá nás povzbudí. Samozrejme, nie je jediná. Väčšina energetických nápojov sa skladá z množstva látok, ako napríklad kofeín, vitamíny B (vitamín B6 slúži na konverziu metionínu a cysteínu na taurín), guarana, či ženšen a maltodextrín. Taurín je ale látka, ktorú môžeme považovať ako doplnok pre športovcov, ktorí potrebujú povzbudiť pred ťažkým tréningom. Je to aminokyselina, ktorá sa nachádza vo svaloch a nervovom tkanive, ale za určitých podmienok (stres, zvýšená fyzická námaha) je prítomnosť taurínu eliminovaná a teda telo si ho nevie vytvoriť. Z tohto dôvodu je jeho suplementácia dobrou voľbou.

 Aké sú výhody taurínu?

V čom je taurín iný ako väčšina ostatných doplnkov pre boj s únavou je, že netvorí väzbu s aminokyselinami z proteínu, teda nepodieľa sa na tvorbe svalovej hmoty. V čom nám teda pomôže? Podporuje hydratáciu počas cvičenia, zlepšuje reguláciu vody a príjem živín v organizme (proces podobný ako u kreatínu), posilňuje srdce a zvyšuje krvný tlak. Taurín má ale aj opačný efekt. Ak je človek veľmi aktívny, taurín ho upokojí. Jeho výskyt môžeme nájsť aj v potravinách, ktoré obsahujú mlieko, mäsové výrobky, vajcia a ryby. Vo fazuli a orechoch sa taurín nenachádza, ale môžeme tu nájsť spomínaný metionín a cysteín. Dávka taurínu sa pohybuje okolo 6g na deň, taktiež v okolí cvičenia.

 Pre koho je taurín vhodný?

Tak ako v predchádzajúcich prípadoch, taurín je vhodný pre všetkých, ktorí potrebujú zvýšiť výkon, pozornosť a oddialiť únavu.

Pred tréningové pumpy

11047053-1417791563-174562Samozrejme, existuje viac doplnkov, ktoré dokážu bojovať s únavou. Môžeme spomenúť napríklad β-Alanín, ktorý je uvedený v tomto článku (odkaz na článok Aminokyseliny a BCAA). Poznáme však produkty, ktoré zahŕňajú niekoľko takýchto látok „pokope“. Sú to rôzne pred tréningové stimulanty, rôzne gély a podobne. Pre príklad môžeme uviesť produkt „MYPRE“. Obsahuje takmer všetko, čo je potrebné na to, aby ste prišli do posilňovne a obrátili to tam hore nohami [Symbol]. Ak by som mal menovať, čo všetko obsahuje, boli by to dlhé riadky. No hlavnými ingredienciami sú kreatín, kofeín, aminokyseliny s pomerom 2:1:1 (Leucín:Isoleucín:Valín) a rôzne mineráli a vitamíny, ale aj spomínaný taurín či L-arginín. Takisto môžeme spomenúť „Pulse-Gel“, ktorý si nevyžaduje miešanie s vodou, stačí ho len otvoriť a radu kvalitných látok máme v sebe.

Záver

V závere stačí poznamenať, že siahať po látkach, ktoré bojujú s únavou, treba vyslovene len vtedy, ak je to skutočne potrebné. Časom si na nich totiž telo zvykne a prestanú mať svoj účinok. Z toho dôvodu ich treba brať určitú dobu, no takisto ich aj na určitú dobu vysadiť, poprípade obmeniť. Presne ako s kávou, ktorá sa po čase stane závislosťou a jej účinky sú preč.



Jakub Marton

Jakub Marton

Spisovateľ a expert

Som študentom vysokej školy s odborom informatika, no veľká časť môjho života je venovaná svetu fitness. S krásou tohto životného štýlu som sa stretol pred pár rokmi, no v posledných mesiacoch sa moja vášeň prehĺbila do takej miery, že tomu obetujem takmer všetok čas. Svedčí o tom fakt, že moja prvá snaha niečo v mojom živote zmeniť, bol titul Majstra Slovenska v kategórii Men’s Physique. Teda všetko čo súvisí so stravovaním, cvičením, motiváciou a teda zmenou životného štýlu je pre mňa prínosom a som rád, že sa o to môžem s ľuďmi podeliť.


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz