Strava

Správa výživa pri cvičení jogy | Strava ako kľúč k úspechu

Last Updated: 12.10.2020

Ľudia, ktorí nemajú dostatok informácií o joge, budú asi predpokladať, že každý jogín sa stravuje výhradne na rastlinnej báze, neje cukor, je len celozrnné potraviny a dodržiava paleo-raw diétu. Vieme, že v skutočnosti to tak vôbec nie je, pretože všetci sa líšime a každý z nás má iné preferencie.

Joga vám môže nielen pomôcť zvýšiť chuť do jedla, ale zároveň vás donúti premýšľať o tom, čo vôbec zjete.

U niektorých to môže vyvolať zmätok. Môžu vzniknúť otázky: „Mám chuť na sladké, ale nemôžem jesť čokoládu, čo si teda môžem dať?“ „Chcem si dať niečo rýchle pred cvičením, ale nechcem, aby mi škŕkalo v bruchu počas tréningu, čo je najlepšou voľbou?“

Sme experti v odpovediach na otázky tohto typu. Chceme sa preto s vami podeliť o vedomosti, aby ste zistili, čo je pre vás najlepšie. So správnou stravou dosiahnete vysnívané výsledky rýchlejšie.

joga a strava

 

Čo môžem jesť pred jogou?

Správne stravovanie pri joge závisí od toho, či cvičíte ráno alebo večer. Je veľmi nepravdepodobné, že by ste sa ráno pred jogou poriadne najedli a potom robili stojky a ďalšie náročné pohyby.

 

Ranný tréning

Je pravdou, že pred jogou sa hodí aspoň nejaké jedlo, no ak cvičíte skoro ráno, pravdepodobne nebudete mať na nič chuť (niekedy ani čas).

Malé raňajky, ktoré si dáte aspoň 45 minút pred jogou, sú ideálnou voľbou. Poskytnú vám energiu, ktorú využijete hlavne pri dlhšom tréningu. Ak plánujete tréning, ktorý bude trvať 20 a menej minút, nemusíte jesť vôbec, prípadne stačí veľmi ľahké občerstvenie.

Ak sa chcete najesť priamo pred cvičením jogy, stačí vám pár gramov komplexných sacharidov. Tie vám poskytnú dostatok energie.

Dobrou voľbou v tomto prípade je nejaký kokteil alebo smoothie. Neodporúčame vám jesť bežné jedlo, ktoré by vám mohlo zaťažiť tráviaci systém. To by vám mohlo spraviť nevoľnosť.

Väčšie jedlo vám odporúčame zjesť oveľa skôr, než začnete so samotným cvičením. Ideálne sa hodia ovsené vločky (napríklad v podobe „overnight“ alebo vo forme kaše). Tie vám dodajú dostatok energie, ktorá sa uvoľňuje postupne. Energia z ovsených vločiek vás podporí počas celého tréningu.

Ovsené vločky si môžete ozdobiť orechmi. Dobrou voľbou je aj proteínový prášok, ktorý vám poskytne dostatok bielkovín pre silu a regeneráciu.

 

Večerný tréning 

Cvičenie jogy poobede alebo večer má jednu výhodu. Máte dostatok času na to, aby sa vám poriadne strávilo jedlo, ktoré zjete pred cvičením.

Medzi jedlom a cvičením by ste si mali vyhradiť minimálne hodinovú pauzu. Hodina je minimum, no ak zvládnete nejesť dve hodiny pred cvičením, urobíte lepšie. Vaše jedlo sa strávi kvalitnejšie a počas tréningu sa nebudete musieť toľko obmedzovať. Taktiež sa nebudete cítiť unavení, pretože váš metabolizmus vám nebude brať energiu.

Dobrou voľbou je vyvážené jedlo, ktoré obsahuje dostatok komplexných sacharidov, plnohodnotné bielkoviny a zdravé tuky. Takéto jedlo vám poskytne dostatok energie. Príkladom môže byť celozrnná bageta s tuniakom a sladkou kukuricou. Iným dobrým príkladom je mleté mäso so syrom a sladkými zemiakmi.

 

Čo môžem jesť po joge?

Je jedno, či cvičíte ráno alebo večer. Jedlo pred cvičením nie je až také dôležité ako jedlo po cvičení. To poskytne vášmu telu dôležité živiny pre regeneráciu svalov. Vaše telo bude schopné pripraviť sa na ďalší tréning.

Ak ste sa však najedli pred cvičením, pravdepodobne nebudete mať chuť jesť znova ihneď po joge. Vyskúšať môžete napríklad ľahší snack, ktorý vás dostatočne zasýti a zabudnete vďaka nemu na sladkosti, ktoré na vás netrpezlivo čakajú v kuchyni.

Veľa ľudí zastáva názor, že joga nie je tréning, no my si to nemyslíme. Pri joge človek zapája svaly, o ktorých možno ani nevedel, že existujú. Ten, kto neverí, nech vyskúša! Je veľmi dôležité, aby človek dbal na dostatočný príjem energie a aby poskytol svojmu telu všetky potrebné živiny na regeneráciu. Niekedy však stačí pár orieškov alebo kus ovocia.

Znova opakujeme, aby ste sa snažili jesť nutrične vyvážené jedlá. Jedná sa hlavne o celozrnné potraviny s dostatkom komplexných sacharidov, zdravých tukov a plnohodnotných bielkovín. Dobrou voľbou sú celozrnné krekry s kozím syrom a hroznom. Iným príkladom môžu byť varené vajíčka s hrsťou orechov a olejnatých semienok.

Ak radi varíte, vyskúšajte si pripraviť kvalitné jedlo s komplexnými bielkovinami. V prípade, že dodržiavate stravu na rastlinnej báze, dobrou voľbou je napríklad varená fazuľa a toast s avokádom a paradajkami.

 

Existuje nejaká špecifická strava pre jogínov?

Všetci sme jedineční – každý z nás má rád niečo iné, a niečo iné mu zasa nechutí. Neexistuje žiadne univerzálne jedlo, ktoré by bolo vhodné špecificky pre tých, ktorí cvičia jogu.

Neodporúčame vám neustále jesť to isté. Snažte sa o to, aby bola vaša strava pestrá. Jedine tak dosiahnete plnohodnotnú výživu, ktorá vám poskytne dostatok všetkých zdravých živín, minerálov a vitamínov.

Ako vhodný príklad zdravej potraviny uvádzame kakao, ktoré je dobrým zdrojom všetkých troch makroživín, no obsahuje aj mikroživiny (železo, horčík a draslík). Kakao je chutné a zapadá do stravy ľudí, ktorí sa snažia vyvarovať spracovaným potravinám.

 

Potrebujem sa starať o prísun bielkovín?

Hovoríme to takmer vo všetkých našich článkoch – bielkoviny sú jednou zo základných živín, ktoré hrajú pri cvičení nezastupiteľnú úlohu. Je pravdepodobné, že ak dodržiavate pestrú stravu, zabezpečujete svojmu telu dostatočný prísun bielkovín. Ak však dodržiavate stravu na rastlinnej báze, nebojte sa siahnuť po výživových doplnkoch. Rastlinná výživa nemusí byť tak výdatná na obsah bielkovín ako živočíšna.

Zároveň, ak máte pocit, že vaše tréningy vás veľmi vyčerpávajú, siahnite po kvalitných zdrojoch bielkovín. Vaše telo to určite ocení. Tréningom sa svaly namáhajú a potrebujú dobre regenerovať.

 

Čo si treba zapamätať

Nechceme sa opakovať, no táto informácia je jednou z tých najdôležitejších: vyvážená strava s dostatočným obsahom všetkých troch makroživín je to najlepšie, čo môžete dať svojmu telu. Nezabúdajte ani na mikroživiny (vitamíny a minerály), ktoré sa postarajú o vaše celkové zdravie a správnu regeneráciu. Uvidíte, že ak budete dodržiavať správnu a vyváženú stravu, budete mať viac energie a bude sa vám cvičiť oveľa komfortnejšie.

Last Updated: 12.10.2020

Naše články slúžia výhradne na informačné a vzdelávacie účely a nemali by sa považovať za lekársku pomoc. Ak máte obavy alebo pochybnosti ohľadom akýchkoľvek záležitostí, skôr než začnete užívať výživové doplnky, poraďte sa so zdravotníckym pracovníkom. Taktiež konzultujte akúkoľvek významnú zmenu v stravovaní.



Shannah Hatch

Shannah Hatch

Spisovateľ a expert

Shannah Hatch odštartovala svoju fitness kariéru po tom, ako sa zúčastnila seminára Farm to Fork. V súčasnosti pracuje ako dietetická podporná pracovníčka v rámci organizácie NHS a poskytuje služby výživového poradenstva. Táto šikovná poradkyňa už predtým pracovala na vývoji nových doplnkov výživy. K jej najobľúbenejším zážitkom pri učení patrila vždy komunikácia s ostatnými zdravotníckymi pracovníkmi a účasť na rozhovoroch o rôznych problémoch, akými sú napríklad prepojenia medzi stravovaním, hormónmi a fyzickou aktivitou. Shannah sa podieľala na mnohých dobrovoľníckych aktivitách vrátane vedenia workshopov o výžive, práce s potravinovými bankami a účasti na pokusných štúdiách. Verí, že bude môcť naďalej pracovať v danom odvetví, vzdelávať sa a spolupracovať s ostatnými pre podporu a rozvoj tematiky športovej výživy. Vo svojom voľnom čase sa Shannah venuje horolezectvu, behu a hre na klavír.


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz