0
Košík

Momentálne sa vo vašom košíku nenachádzajú žiadne položky

Tréning

Kruhový Tréning vs. Silový Tréning – Čo Je Lepšie?

Možno poznáte nadšenca kruhového tréningu — o čom to však v skutočnosti je? 

Kruhový tréning je typom cvičenia, na ktoré majú všetci silný názor. Či už ste jeho vášnivým nadšencom, alebo z neho nemáte až taký dobrý pocit, je na čase, aby niekto prelomil všetky mýty a povedal, v čom sa kruhový tréning odlišuje od bežného silového tréningu — a čo je dôležitejšie, či je v niečom lepší. Súboj kruhový tréning VS silový tréning sa môže začať.

S trochou práce a pomocou od Daniela Campbella (@danccampbell), vedúceho trénera v posilňovni v Manchestri s názvom TRAIN Heald Green, sme sa snažili dopracovať k výsledku.

Aké sú hlavné rozdiely?

  1. Cviky

Aj keď majú tieto dva typy tréningu určite veľa spoločného, množstvo cvikov, ktoré sa vykonávajú počas kruhového tréningu, by ste vo vašej miestnej Hardcore Posilke neuvideli.

“Pravidelný silový tréning má tendenciu zameriavať sa na bodybuilding,” vysvetľuje Daniel, “zatiaľ čo kruhový tréning kombinuje silový tréning s gymnastikou a kardiom. To znamená, že výsledkom nie je len hypertrofia, ale kombinácia hypertrofie so zlepšením kardiovaskulárnej kondície a zručnosti.”

  1. Intenzita

Toto je pravdepodobne ten najväčší rozdiel. Stačí len spomenúť “kruhový tréning” a vyvolá to medzi ľuďmi poriadny rozruch — od obdivujúceho pohľadu až po čistý šok.

Typickou odpoveďou je “Prečo by to vôbec niekto robil?!”

Kruhové tréningy rozhodne nie sú pre tých slabších a vyžadujú obrovské množstvo fyzickej námahy, nehovoriac o pevnej vôli, ktorú potrebujete, aby ste tento tréning dokončili (v niektorých prípadoch vôbec začali).

Príčinou nie je až tak divoká škála cvikov, ako vysvetľuje Daniel, ale je to viac spojené s predpísanými časovými intervalmi.

“Intenzita často prichádza s prevedením veľkého množstva základných pohybov — klik, príťah na hrazde, drep, predklon — vo veľmi krátkom čase. Predstavte si, že napríklad pri pláne ‘Murph’ je cieľom vykonať 100 zhybov, 200 klikov, 300 drepov a zabehnúť viac než 3 kilometre s 10kg vestou, a to všetko počas 30-40 minút. Niekedy sa jedná o väčší objem, než čo niektorí ľudia vykonajú behom týždňa tréningov.”

…nehovor.

  1. Spoločnosť ľudí

Nemožno poprieť, že tréneri kruhových tréningov sa snažia vytvoriť pevné spoločenstvo plné pravých a dlhodobých priateľstiev. Vo všeobecnosti to nie je prípad vašej bežnej posilňovne, ktorá je miestom, kde sa každý snaží trénovať individuálne a vyhnúť sa očnému kontaktu, pokiaľ nie je nútený spýtať sa, koľko sérií ešte máte pred sebou.

Tento skvelý sociálny aspekt nielenže pomáha zbližovať ľudí, ale môže byť taktiež hybnou silou individuálneho rozvoja, ako vysvetľuje Daniel;

“Počas kruhového tréningu cvičia všetci spoločne a spôsobuje to súťaživého ducha, čo ľudí tlačí makať na sebe ešte viac — pridajú si nejaké to kilo na činku a snažia sa o viac opakovaní. Celé prostredie však zostáva priateľské — ak prekonáte svoj osobný rekord, ľudia z vás majú radosť a zároveň tým povzbudíte i ostatných.”

Nájsť si motiváciu a ísť na tréning je určite oveľa jednoduchšie, ak tam uvidíte i svojich priateľov. Dalo by sa ešte mnoho hovoriť o prístupe “sme v tom spolu”, ktorý má veľký vplyv na váš pokrok.

kruhový tréning vs. silový tréning

Je väčšia pravdepodobnosť, že sa zraníte počas kruhového tréningu?

Po bode #2 je to otázka, ktorú sa prakticky spýta každý. Také veľké nároky, aké so sebou prináša kruhový tréning, nás nenechá na pokoji a núti nás premýšľať o tom, či je tento typ športu vôbec bezpečný.

“Dalo by sa hovoriť veľa o nebezpečí kruhového tréningu — je to však preháňanie,” namieta Daniel. “Áno, ľudia sa zrania, ale zaručujem vám, že keď zohľadníte relatívny počet ľudí zúčastňujúcich sa kruhového tréningu v porovnaní napríklad s malým futbalom, je oveľa viac ľudí, ktorí sa zrania práve tu.

Podľa mojej skúsenosti si s najväčšou pravdepodobnosťou ublížia tí, ktorí dvíhajú činky spolu s ich egom. Ak máte slušného trénera a rozumne nastavené tréningy, nebojím sa tvrdiť, že to zmierni riziko dynamickejších pohybov.”

Ak chceme vylúčiť akékoľvek tvrdenie, že Daniel je zaujatý voči tomuto športu, pri ktorom strávi hodiny denne, rozhodli sme sa, že to podložíme i nejakým nestranným výskumom. Nedávny prieskum od Journal of Sport Rehabilitation preukázal, že “riziko zranenia pri kruhovom tréningu je porovnateľné s olympijským vzpieraním, behaním na dlhšiu vzdialenosť, ľahkou atletikou, rugby, futbalom, ľadovým hokejom alebo gymnastikou.”1

Čo je lepšie?

Rovnako ako pri každom inom športe, záleží na osobných preferenciách a vlastných individuálnych cieľoch. Spolupráca s ďalšími cvičencami, ktorí podstupujú rovnaké tréningy, vás môže motivovať k tomu, aby ste boli viac súťaživí a aby vás viac potešili osobné úspechy ako vás, tak i vašich kolegov. Taktiež vás ale i samotná myšlienka na tento typ tréningu môže podporiť v tom, aby ste sa vrátili do bezpečia vašej obľúbenej posilňovne a odcvičili si ten namáhavý tréning nôh v kľude a samote.

Napriek skutočnosti, že pre Daniela je kruhový tréning aktivitou, ktorou si zarába na živobytie, má k tejto diskusii vyrovnaný prístup.

“Nepovedal by som, že existuje lepšia voľba medzi kruhovým tréningom a bežným silovým tréningom — existuje množstvo cvičencov v oblasti kruhového tréningu, ktorým by prospeli silové tréningy na zdokonalenie postavy a zvýšenie sily.

Súčasne však existuje množstvo ľudí, ktorí len dvíhajú činky a mohli by si zlepšiť kondíciu niekoľkými kruhovými tréningami týždenne. Možno by zistili, že mimoriadna kondícia zvyšuje kvalitu opakovaní počas bežného silového tréningu.”

kruhový tréning vs. silový tréning

Čo Si Treba Zapamätať

V tomto sme nestranní. Aj keď tento druh cvičenia určite nie je pre každého, je treba podotknúť, že kruhový tréning môže byť rôznorodé, dobre navrhnuté cvičenie, ktoré zahŕňa kardio a zlepšovanie zručnosti spolu s budovaním svalov a sily.

Môžeme sa však všetci zhodnúť na jednej veci, a to je skutočnosť, že tréneri kruhových tréningov sú húževnatí jedinci s neuveriteľným odhodlaním a oddanosťou ich športu.


 

  1. Klimek, C., Ashbeck, C., Brook, A. J., & Durall, C. (2018). Are injuries more common with CrossFit training than other forms of exercise?Journal of Sport Rehabilitation27(3), 295-299.

Autor: Lauren Dawes



Myprotein.Sk

Myprotein.Sk

Spisovatel' a Expert


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz