Skip to main content
Tréning

Ako sa vyhnúť bolesti chrbta pri mŕtvom ťahu?

Ako sa vyhnúť bolesti chrbta pri mŕtvom ťahu?
Andrej Preťo
Spisovateľ a Expert11 mesiacov Ago
Zobraziť profil Andrej Preťo

Poďme si dnes povedať niečo o tom, ako s vyhnúť bolesti chrbta pri cvičení deadliftov, alias mŕtvom ťahu.

V tomto článku sme sa inšpirovali postom jednej z našich zahraničných atlétok, ktorá opisuje pár základných chýb, ktorých sa dopúšťame.

Ako sa teda vyhnúť bolesti chrbta pri cvičení deadliftov?

Podľa Lucy existujú dve časté chyby, ktoré mnohý ľudia robia a práve preto začnú mať bolesti krížov.

 

Dotýkanie sa dlážky po každom opakovaní

V snahe vykonať celý pohyb, alebo kompletný rozsah pohyb ľudia pokladajú činku medzi opakovaniami na zem, čo spôsobuje, že váš chrbát sa dostáva do nebezpečnej polohy, čo teda môže spôsobovať podráždenie a bolesť.

Pokiaľ niekto perfektne ovláda techniku mŕtvych ťahov, je schopný vykonať celý rozsah pohybu a položiť činku na zem, bez toho, aby nejakým spôsobom škodil chrbtu. Toto si však vyžaduje vysokú dávku koncentrácie na aktiváciu svalov, dostatočnú mobilitu a znalosť správneho zapojenia svalov.

 

Prílišné stláčania zadku a prehýbanie sa na konci pohybu

Druhá časť chyba je, že sa ľudia vo vrchnej pozícií často v snahe vyžmýkať z opakovania čo najviac príliš prehýbajú a stláčajú svaly zadku. Toto môže spôsobovať nežiaduci tlak na vašu chrbticu čo neskôr alebo aj hneď po odcvičení môže spôsobovať bolesť.

 

BONUS: Pohyb chrbtice počas opakovania

Dovolili sme si pridať menšií bonus. Každý z nás vie, že chrbát by mal byť vystretý počas celého pohybu. Čo však nie každý vie je to, že je veľmi dôležité chrbát zafixovať a počas celého opakovania alebo série opakovaní s chrbtom vôbec nahýbať.

Niekedy ste možno videli aj profi športovcov s mierne prehnutým chrbtom pri zdvíhaní veľkej váhy a hovorili ste, si ako je to možné. Niekto nemá úplnú predispozíciu tela mať úplne vystretý chrbát, ale aby využil plný potenciál svojej sily, má chrbát v krížoch mierne prehnutý. Pointa však je, že s chrbtom nepohne a nevykonáva pohyb v chrbtici a tak sa vyhýba zraneniam a bolesti krížov.

Andrej Preťo
Spisovateľ a Expert
Zobraziť profil Andrej Preťo
Andrej sa od svojich 13 rokov venuje aktívnemu, skoro poloprofesionálnemu, športovaniu v oblasti kulturistiky. V minulosti sa zúčastnil jednej celoslovenskej kulturistickej súťaže (MS SR Juniorov v Hnušti 2015), kde obsadil 3. miesto. Počas poslednej prípravy na ďalšiu súťaž v roku 2016 sa Andrej zranil a neskôr v dôsledku tohto zrania absolvoval operáciu ramena. Podľa jeho slov mu aj táto skúsenosť priniesla niečo do života, pretože ako sám hovorí, dnes už musí cvičiť opatrnejšie a výrazne viac sa sústrediť na správnu techniku cvičenia. Vyštudoval vysokú školu Bezpečnostného inžinierstva v Žiline a aj keď jeho vysokoškolské vzdelanie nemá nič spoločné zo športom, jeho vášeň ku kulturistike ho neustále motivuje do sebavzdelávania sa ohľadom základných funkcií ľudského organizmu a anatómie ľudského tela, na úrovni medicínskych skrípt a bestsellerov na tému fitness, vyžíva a posilňovanie. Kulturistika, aktívny životný štýl, zdravá strava a doplnky výživy sú dnes už jeho neoddeliteľnou súčasťou. Aj keď Andrej nepracuje ako osobný tréner alebo špecialista na výživu, je u neho táto kapitola stále otvorená, tak isto ako aj súťaženie v kulturistike. Viac informácií o Andrejovi nájdete na jeho fan page: https://www.facebook.com/AndrejPretoClassicBodybuilder/
myprotein