Suplementy

Ktorý multivitamín je pre vás najlepší?

Last Updated: 23.2.2021

Multivitamín je jedným z najznámejších a najpoužívanejších doplnkov výživy. Jeho hlavnou výhodou je praktickosť – v jednej tablete ukrýva množstvo vitamínov a minerálov, ktoré plnia dôležité úlohy v ľudskom tele. Až tretina dospelých užíva jednu alebo viac tabliet multivitamínu denne.1 Viete, podľa čoho zistíte, koľko tabliet je potrebné užiť v jednej dávke? Pripravili sme pre vás súhrn všetkých dôležitých informácií o multivitamínoch. Ktorý je ten najlepší práve pre vás? Čítajte ďalej…

Prejsť na:

Čo je multivitamín?

Typy multivitamínu

Hlavné výhody multivitamínu

Kedy je vhodné užívať multivitamín?

Ako si vybrať ten správny multivitamín

 

Čo je multivitamín?

Multivitamín je podľa definície doplnok výživy, ktorý obsahuje viac než jeden vitamín. Typicky má formu pilulky alebo kapsuly, no v poslednej dobe naberá na popularite aj prášková alebo tekutá forma. Špeciálnym prípadom je multivitamín vo forme gumových cukríkov, ktorý vám nielenže dodá dostatok vitamínov, ale aj skvele chutí. Takáto forma je dostupná od štyridsiatych rokov minulého storočia a v dnešnej dobe je veľmi obľúbená.1

Multivitamínový doplnok výživy podporí vaše celkové zdravie tým, že vám poskytne množstvo vitamínov a minerálov, ktoré sú nevyhnutné pre správny chod biologických procesov vo vašom tele. Je skvelým pomocníkom na každý deň. Prečo? Len si predstavte, že všetky tie vitamíny a minerály by ste mali prijať len z ovocia a zeleniny… Museli by ste ich zjesť na kilogramy (každý deň)!

multivitamín tabletky

 

Existujú tri základné typy multivitamínu: 

 

1. Širokospektrálny multivitamín, u ktorého stačí jedna tableta denne 

Tento typ multivitamínu je navrhnutý tak, aby ste ho mohli užívať pravidelne bez ohľadu na špecifické diétne potreby alebo obmedzenia. Bežne obsahuje odporúčané denné množstvo každého obsiahnutého vitamínu a minerálu.

 

2. Vysokoúčinný multivitamín (alebo mega multivitamín) 

Tento typ multivitamínu obsahuje oveľa väčšie než odporúčané množstvo niektorých vitamínov a minerálov, napríklad 400% odporúčaného denného množstva vitamínov A, C a E. Je určený pre ľudí, ktorí potrebujú za krátky čas prijať vysokú dávku konkrétnych živín. Môže obsahovať ďalšie zložky.

Ak prijmete oveľa viac vitamínov, ako je potrebné, vaše telo sa nadbytočného množstva zbaví. Príliš vysoká hladina niektorých vitamínov a minerálov môže byť ale nebezpečná.

 

3. Špeciálny multivitamín 

Tento typ multivitamínu má za účel podporiť jedinca pri dosahovaní nejakého konkrétneho cieľa. Typickým príkladom je regulácia hmotnosti, zvýšenie energie, zlepšenie imunity alebo vyváženie hormónov. Často obsahuje vysokú hladinu vitamínov a rôznych podporných látok ako extrakt zo zeleného čaju alebo aminokyseliny.

vitamíny a minerály

 

Hlavné výhody multivitamínu 

Multivitamín sa ako doplnok výživy najviac hodí pre tých, ktorí nie sú schopní prijať dostatočné množstvo vitamínov a minerálov z bežnej každodennej stravy.

Pravidelné užívanie multivitamínu podporuje celkové zdravie a vitalitu organizmu.

 

Kedy je vhodné užívať multivitamín? 

Užívanie multivitamínového doplnku musí zvážiť každý sám. Musíte brať ohľad na váš zdravotný stav, stravovacie návyky, psychické rozpoloženie a veľa ďalších faktorov. Okrem iného posúďte aj nasledujúce:

 

Tehotenstvo

Keď je žena tehotná, jej telo vyživuje ďalšieho človeka, ktorý potrebuje rovnaké vitamíny a minerály ako jeho matka. Pre vývoj dieťaťa počas tehotenstva sú mimoriadne dôležité zdravé tuky a kyselina listová. Matke zasa môže pomôcť železo a vitamín B12, no záleží v prvom rade na krvných testoch. Vždy sa riaďte radami vášho praktického lekára alebo lekárnika. Väčšina lekárov vo všeobecnosti odporúča, aby matka užívala vitamíny pred otehotnením a po pôrode. Pri dojčení je správna výživa matky nenahraditeľná.

 

Vek

V našom tele sa s pribúdajúcim vekom znižuje efektívnosť vstrebávania vitamínov a minerálov z potravy. Platí to hlavne pre vitamíny D a B12. Tieto “seniorské” multivitamíny často obsahujú vápnik na podporu zdravia kostí.

 

Alergie

Ak trpíte alergiou na niektoré potraviny, môže byť pre vás obzvlášť ťažké prijať dostatočné množstvo vitamínov a minerálov. Ľudia sú často alergickí na laktózu alebo lepok. Multivitamínový doplnok je v tomto prípade veľmi cenným pomocníkom.

Množstvo doplnkov pre alergikov obsahuje vápnik, ktorý by inak získavali z mliečnych výrobkov. Ďalšou dôležitou zložkou sú aj vitamíny skupiny B, ktoré vám môžu chýbať, ak máte alergiu na lepok.

 

Ďalšie obmedzenia v strave

Ak sa rozhodnete dodržiavať vegánsku alebo vegetariánsku diétu, je dosť pravdepodobné, že vaša strava nebude obsahovať dostatočné množstvo vitamínu B12 a železa. Tieto živiny sa nachádzajú vo vysokej miere v mäsových a živočíšnych zdrojoch.

Ak musíte dodržiavať stravu s nízkym obsahom vlákniny, môže sa vám hodiť špeciálny multivitamín, ktorý obsahuje vlákninu ako doplnok.

 

Zdravotný stav

Ak trpíte akýmikoľvek zdravotnými ťažkosťami, porozprávajte sa so svojím lekárom. Ten vám môže skontrolovať hladinu živín v krvi, čo vám pomôže identifikovať, ktorý typ multivitamínu bude pre vás ten najlepší.

multivitamínový doplnok

 

Ako si vybrať ten správny multivitamín 

Pohlavie zohráva dôležitú úlohu

Muži a ženy majú odlišnú stavbu tela. Ženy sú náchylnejšie na osteoporózu a potrebujú viac vápnika, zatiaľ čo muži potrebujú viac železa. Samozrejme, multivitamín sa nevyberá podľa pohlavia, ale číselné hodnoty na štítku produktu vám môžu pomôcť pri rozhodovaní.

 

Vek sa počíta

Potreby nášho tela sa časom menia. Niektoré vitamíny budeme časom potrebovať vo vyššej miere než deti.

S pribúdajúcim vekom narastá dôležitosť vitamínov D a B12, no deti a mladiství potrebujú prevažne vitamín C a zinok, ktoré pomôžu zabrániť prechladnutiu a podobným chorobám.

 

Do úvahy musíte brať aj svoje ciele

Certifikovaný nutričný poradca alebo lekár vám poradia, aký doplnok výživy vám môže byť najviac nápomocný. V prípade multivitamínu je dôležitý obsah a zastúpenie jednotlivých zložiek.

Každá situácia si vyžaduje odlišný typ živín. Ak sa snažíte schudnúť, dôležité pre vás budú vitamíny B a D, ktoré podporujú chod metabolizmu. Ak ste neustále chorí, budete potrebovať podporiť váš imunitný systém. Ak študujete na dôležitú skúšku, vaše potreby sa budú opäť líšiť – budete musieť podporiť vašu myseľ, pamäť a zdravie mozgu.

Dôležitá je spolupráca s doktorom, aby vám mohol presne poradiť.

 

Čo si treba zapamätať

Každý deň sa nájde nejaký dôvod na užívanie multivitamínového doplnku. Na trhu je v súčasnosti veľký výber, vďaka čomu môžete siahnuť presne po tom, čo potrebujete. Zvážte všetky faktory ako vek, obmedzenia v strave a celkové zdravie. Ak potrebujete odbornú pomoc, neváhajte kontaktovať kvalifikovaného nutričného poradcu alebo lekára, ktorí vám radi pomôžu.

Vitamín C | Čo to vôbec je a aké má účinky? Aké sú symptómy deficitu? V ktorých potravinách ho nájdeme?

Strava

Vitamín C | Čo to vôbec je a aké má účinky? Aké sú symptómy deficitu? V ktorých potravinách ho nájdeme?

Vitamín C je viac ako len vitamín, ktorý nám pomôže zlepšiť imunitu.

2020-03-23 14:12:07By Claire Muszalski

Vitamín D3 | Účinky, Prírodne Zdroje A Dávkovanie

Suplementy

Vitamín D3 | Účinky, Prírodne Zdroje A Dávkovanie

Vitamín D3 je kľúčový primárne pre zdravie kostí. Bez jeho dostatku kosti rednú a sú náchylnejšie na fraktúru. Pokiaľ práve nesvieti slnko a vy zrovna neobľubujete ryby, je najpraktickejšie užívať ho v podobe doplnkov výživy.

2018-08-17 07:58:48By Alexandra Baroková

Last Updated: 23.2.2021

Naše články slúžia výhradne na informačné a vzdelávacie účely a nemali by sa považovať za lekársku pomoc. Ak máte obavy alebo pochybnosti ohľadom akýchkoľvek záležitostí, skôr než začnete užívať výživové doplnky, poraďte sa so zdravotníckym pracovníkom. Taktiež konzultujte akúkoľvek významnú zmenu v stravovaní.


Last Updated: 23.2.2021

1. National Institutes of Health. (2019, October 17). Office of Dietary Supplements – Multivitamin/mineral Supplements. Retrieved January 04, 2021, Zdroj: https://ods.od.nih.gov/factsheets/MVMS-HealthProfessional/



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Certifikovaná výživová poradkyňa

Claire je certifikovanou výživovou poradkyňou v Academy of Nutrition and Dietetics. Je tiež trénerkou v International Consortium for Health and Wellness Coaching. Má vyštudovaný bakalársky titul v odbore biológie a magisterský titul v klinickej dietetike a výživy na Pittsburskej univerzite.

Claire miluje hovoriť a písať o jedle a fitness. Rada využíva svoje skúsenosti na to, aby mohla čo najlepšie pomôcť ostatným pri dosahovaní ich fitness cieľov.

Claire je tiež certifikovanou inštruktorkou spinningu a rada sa venuje behaniu a joge. Keď sa jej príliš nechce trénovať, povzbudzuje športové tímy svojho rodného mesta v Pittsburghu, alebo varí pre svoju rodinu v pohodlí domova.

Viac o Claire sa dočítate na tomto odkaze.


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz