Suplementy

S mliekom alebo s vodou? | S čím je najlepšie piť proteín?

Last Updated: 18.8.2021

Kúpili ste si proteín, ale stále neviete, s čím je najlepšie ho rozmiešať? Máme pre vás zaujímavý článok, v ktorom vám prezradíme všetko, čo potrebujete vedieť.

Proteín je skvelým doplnkom, ktorý vám poskytne bielkoviny na budovanie a regeneráciu svalovej hmoty. Bielkoviny sú potrebné pred cvičením, počas neho i po ňom. Je to makroživina, ktorú naše telo využíva vo veľkej miere.

Na štítku každého produktu väčšinou nájdete odporúčanie, s čím je najlepšie ho rozmiešať. Dodržiavate toto odporúčanie? Veď predsa vo výsledku nemôže byť rozdiel, však? Toto je otázka, ktorá určite napadne každému. Čítajte ďalej a dozviete sa, čo sa stane, ak rozmiešate proteín s mliekom alebo s vodou. Čo preferujete vy?

Prejsť na:

 

Je lepšie rozmiešať proteín s vodou alebo s mliekom?

V tomto článku sa pokúsime byť nestranní. Hneď na úvod teda musíme poznamenať, že obe možnosti majú svoje výhody a závisí na vašich cieľoch.

Pri budovaní hmoty vám prinesie lepšie výsledky skôr proteín s mliekom. Proteín s vodou je zasa pre tých, ktorí sa snažia obmedziť kalorický príjem a vyrysovať postavu.

Majte na pamäti, že aj proteín (s mliekom i s vodou) je výživa, ktorá obsahuje kalórie a makroživiny. Nie je to “zázračný” doplnok, ale súčasť potravy. To, s čím by ste mali užívať proteín, závisí hlavne od vášho celkového denného príjmu kalórií.

 

Výhody proteínu s mliekom

dievča pije proteín s mliekom

Bielkoviny z mlieka

Proteín s mliekom ocenia najmä tí, ktorí sa snažia budovať svalovú hmotu. Kazeín a srvátka sú dve vysokokvalitné bielkoviny, ktoré sa prirodzene nachádzajú v mlieku v pomere približne 80:20 (kazeín:srvátka).1

Srvátkový proteín sa absorbuje v tele veľmi rýchlo. Ideálne sa hodí napríklad po tréningu, kedy telo potrebuje doplniť zásoby bielkovín. Kazeín sa zasa trávi pomalšie, čo podporuje syntézu svalových bielkovín po dlhšiu dobu.1

Dúfame, že to nepochopíte nesprávne – aj proteínový kokteil s vodou obsahuje dostatok bielkovín, no mlieko vám poskytne nejaké naviac. Pýtate sa, koľko presne? Každá šálka mlieka, ktorú pridáte do svojho kokteilu, obsahuje 8 gramov bielkovín.2 To znamená, že ak si dáte šálku mlieka s odmerkou proteínu, získate tak viac než 30 gramov bielkovín.

Mlieko vám môže pomôcť s regeneráciou a budovaním svalov po náročnom fyzickom tréningu. Budovanie svalovej hmoty vám prinesie viac výhod než len peknú postavu. S väčšími svalmi sa zrýchli váš metabolizmus a budete spaľovať tuky rýchlejšie. Okrem toho vám pomôžu predchádzať rôznym chorobám.3

Proteín s mliekom je ideálnou voľbou pre každého, kto sa snaží vybudovať poriadne svaly. Je vhodné obzvlášť pre tých, ktorí majú problém zjesť viac jedla, pretože obsahuje kalórie. Vypiť zopár kalórií naviac nie je až také náročné, však?

Keď už sme pri kalóriách, mlieko je dobrým zdrojom tukov a sacharidov. Sacharidy vám pomôžu vybudovať svaly a dobre ich zregenerovať. Podporujú totiž obnovu glykogénu, ktorý využijete pri intenzívnych tréningoch.

Ak dodržiavate stravu na rastlinnej báze, vhodnou alternatívou je sójové mlieko. Aj sójové mlieko vám poskytne 8 gramov bielkovín v jednej šálke.

 

Chuť

Zabudnime na chvíľu na výživový obsah mlieka. Mlieko je skvelým doplnkom do kokteilov pre svoju jemne sladkú chuť a krémovú štruktúru.

 

Nevýhody proteínu s mliekom

Proteínový kokteil s mliekom nemusí byť pre vás najlepšou voľbou, ak máte alergiu na laktózu. V tomto prípade by mohol spôsobiť nepríjemné podráždenie žalúdka. Mlieko síce neobsahuje príliš veľa kalórií, ale nejaké vám predsa len poskytne. Ak sa snažíte obmedziť kalórie a bežne pijete proteín s mliekom, môžete zvážiť užívanie s vodou.

 

Výhody proteínu s vodou

Proteín s vodou je lepší pri chudnutí

Voda neobsahuje žiadne kalórie. Hlavnou výhodou proteínu s vodou je to, že v podstate užijete čisté bielkoviny. Nič viac, nič menej.

Ak sa snažíte nabrať, no moc vám to nejde, môže vám pomôcť aj gainer. V prípade, že sa snažíte skôr rysovať postavu a zhodiť prebytočné zásoby tuku, zvážte užívanie proteínu s vodou.

Jedna odmerka proteínu s mliekom obsahuje v priemere 270 kalórií. Proteínový kokteil s vodou má zvyčajne okolo 110 kalórií.

Sacharidy a tuky, ktoré mlieko taktiež obsahuje, sú pre vaše telo rovnako potrebné ako bielkoviny. Aj tieto makroživiny v tele plnia dôležité funkcie. Sú teda potrebné nielen na naberanie svalov, ale aj na udržanie celkového zdravia.

Sacharidy a tuky sú však tie makroživiny, s ktorými sa môžete pri počítaní kalórií viac “hrať” a rôzne ich kombinovať.

Mlieko obsahuje sacharidy. Síce to má svoje výhody (hlavne vtedy, ak sa snažíte nabrať), no môže to byť prekážkou pri chudnutí. Príjem sacharidov môžete v období rysovania postavy obmedziť.

Mlieko je aj zdrojom tuku. Vaše telo potrebuje tuk na to, aby mohlo plniť životne dôležité funkcie. Pri chudnutí vám však odporúčame rozmiešať kokteil s vodou. Prijmete tak menej kalórií, no zachováte si dostatočný príjem bielkovín.

Pre lepšiu predstavu: každá 250ml šálka plnotučného mlieka vám poskytne 8,3g tukov, z toho 4,8g nasýtených tukov.

Dobrý proteín spoznáte tak, že vám bude chutiť s vodou i s mliekom. Kvalitný proteín nestratí svoju chuť a štruktúru ani vtedy, ak ho rozmiešate vo vode.

Vyskúšali ste už naše proteíny Clear Whey a Clear Vegan? U týchto proteínov nemusíte mať obavu, že by po rozmiešaní s vodou neboli dostatočne chutné. Sú totiž priamo navrhnuté na tak, aby ste ich rozmiešali s vodou! Tieto proteíny sú novou generáciou športovej výživy. Ak chcete zažiť, ako chutí osviežujúci proteín s ovocnou chuťou, dajte im šancu! Rozhodne vám ich neodporúčame rozmiešať s mliekom!

 

Proteín s vodou sa strávi rýchlejšie

Ak máte napríklad alergiu na laktózu, proteínový kokteil s mliekom vám môže spôsobiť nepríjemné podráždenie žalúdka. Okrem toho však môže spôsobiť nadúvanie a miernu nevoľnosť aj v prípade, že alergiu nemáte. Proteín s vodou preto môže byť lepšou voľbou.

 

Čo si treba zapamätať

Aký je teda záver: mali by ste užívať proteínový kokteil s vodou alebo s mliekom?

Medzi týmito dvomi voľbami je veľký rozdiel, a to bez ohľadu na chuť. Proteín s vodou je pre vás vhodný, ak sa snažíte zhodiť nejaké to kilo. Proteín s vodou vám poskytne “čisté” bielkoviny s minimálnym množstvom sacharidov a tukov. Proteín s mliekom vám zasa poskytne nejaké kalórie navyše. Ideálne sa hodí pre tých, ktorí sa snažia nabrať svalovú hmotu.

 

Časté otázky

Mám užívať proteín s vodou alebo s mliekom?

Ak sa snažíte nabrať, môže byť pre vás efektívnejšie užívať proteín s mliekom. Ak sa snažíte schudnúť pripravujte si proteín s vodou.

Aké sú výhody proteínu s mliekom?

Proteín s mliekom vám poskytne viac bielkovín, sacharidov a tukov než proteín s vodou. Mlieko totiž obsahuje makroživiny, ktoré vaše telo využije ako energiu a palivo pre svaly.

Aké sú výhody proteínu s vodou?

Voda neobsahuje žiadne kalórie. Ak sa snažíte schudnúť, proteín s vodou je pre vás vhodnejšou voľbou než proteín s mliekom.

 

Zaujal vás tento článok?

PREČÍTAJTE SI AJ NASLEDOVNÉ:

Najlepšie doplnky výživy na naberanie a chudnutie | Príručka pre začiatočníkov

Suplementy

Najlepšie doplnky výživy na naberanie a chudnutie | Príručka pre začiatočníkov

Základ na vybudovanie svalov a schudnutie tuku.

2021-06-17 05:45:29By Liam Agnew

Nedarí sa vám schudnúť? Máme pre vás 11 trikov na naštartovanie metabolizmu!

Strava

Nedarí sa vám schudnúť? Máme pre vás 11 trikov na naštartovanie metabolizmu!

V každej diéte môže prísť k tomu, že začnete stagnovať. Ako to zmeniť?

2021-06-18 05:26:54By Liam Agnew

6 najlepších rastlinných proteínov | Sú odlišné od tých ostatných?

Suplementy

6 najlepších rastlinných proteínov | Sú odlišné od tých ostatných?

Tak, ktoré to podľa vás budú?

2021-08-04 20:40:54By Monica Green

Last Updated: 18.8.2021

Naše články slúžia výhradne na informačné a vzdelávacie účely a nemali by sa považovať za lekársku pomoc. Ak máte obavy alebo pochybnosti ohľadom akýchkoľvek záležitostí, skôr než začnete užívať výživové doplnky, poraďte sa so zdravotníckym pracovníkom. Taktiež konzultujte akúkoľvek významnú zmenu v stravovaní.


Last Updated: 18.8.2021
  1. Luhovyy, B. L., Akhavan, T., & Anderson, G. H. (2007). Whey proteins in the regulation of food intake and satiety. Journal of the American College of Nutrition26(6), 704S-712S.
  2. Guzmán‐González, M., Morais, F., Ramos, M., & Amigo, L. (1999). Influence of skimmed milk concentrate replacement by dry dairy products in a low fat set‐type yoghurt model system. I: Use of whey protein concentrates, milk protein concentrates and skimmed milk powder. Journal of the Science of Food and Agriculture79(8), 1117-1122.
  3. Frestedt, J. L., Zenk, J. L., Kuskowski, M. A., Ward, L. S., & Bastian, E. D. (2008). A whey-protein supplement increases fat loss and spares lean muscle in obese subjects: a randomized human clinical study. Nutrition & metabolism5(1), 1-7.


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Certifikovaná výživová poradkyňa

Claire je certifikovanou výživovou poradkyňou v Academy of Nutrition and Dietetics. Je tiež trénerkou v International Consortium for Health and Wellness Coaching. Má vyštudovaný bakalársky titul v odbore biológie a magisterský titul v klinickej dietetike a výživy na Pittsburskej univerzite.

Claire miluje hovoriť a písať o jedle a fitness. Rada využíva svoje skúsenosti na to, aby mohla čo najlepšie pomôcť ostatným pri dosahovaní ich fitness cieľov.

Claire je tiež certifikovanou inštruktorkou spinningu a rada sa venuje behaniu a joge. Keď sa jej príliš nechce trénovať, povzbudzuje športové tímy svojho rodného mesta v Pittsburghu, alebo varí pre svoju rodinu v pohodlí domova.

Viac o Claire sa dočítate na tomto odkaze.


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz