0
Košík

Momentálne sa vo vašom košíku nenachádzajú žiadne položky

Tréning

Prospešnosť Chôdze | Benefity | Fyzické A Psychické Zdravie

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, aká dôležitá je pre nás obyčajná chôdza? Obyčajnou ju nazývam preto, lebo je dostupná pre každého bez akéhokoľvek vybavenia, kedykoľvek a kdekoľvek. No zároveň je prospešná pre našu fyzickú kondíciu, psychiku, ale i prevenciu chorôb. Ak chcete byť teda šťastnejší a zdravší, stavte na chôdzu! Práve chôdza je zároveň najrozšírenejšou formou fyzickej aktivity.[1] Akú dôležitosť jej pridelíte, je na vás. Dnešná doba doslova zvádza na obmedzenie pohybu na minimum. Ak vlastníte auto, prípadne máte zastávku verejnej dopravy blízko domu, chce to dávku sebazaprenia vyjsť do nového dňa po vlastných nohách. Bez toho, aby som však zachádzala do extrémov si úprimne odpovedzte na otázku, čo zvolíte? Dáte prednosť eskalátoru či výťahu, alebo pôjdete po schodoch? Zveziete sa aj na krátkych trasách, alebo pôjdete pešo? Dokonca aj keď vykonávate pravidelne iný druh fyzickej aktivity, zaradenie chôdze do vašeho bežného dňa dokáže urobiť zázraky.

Benefity chôdze

Na tému pozitívneho vplyvu chôdze na človeka sa realizovalo veľké množstvo štúdií, z ktorých niektoré tvrdia, že pravidelná chôdza dokáže predĺžiť život o niekoľko rokov a spustiť omladzujúce procesy v celom tele. Výskumy však odporúčajú venovať sa denne chôdzi aspoň 20 minút, alebo urobiť aspoň 10 tisíc krokov. Väčšina populácie západného sveta sa vyšplhá na 4 tisíc krokov denne, pričom niektorí experti ich dokážu zredukovať aj na 2 tisíc.

Pri chôdzi je však kľúčová jej intenzita. Ak aj budete stáť celý deň na nohách, ale prechádzať sa v pokojnom tempe, pri ktorom nedosiahnete dostatočnú tepovú frekvenciu, veľká zmena nenastane. Naše telo je totiž stavané na vyššiu záťaž a pomalá chôdza k nej rozhodne nepatrí. Pokiaľ však zo svojej komfortnej zóny vyjdete, bude pre vás chôdza veľmi prospešná. Môže byť skvelým štartom k zdravému životnému štýlu, ako aj doplnkom k vašemu pravidelnému tréningovému plánu.

Aby bolo možné využiť benefity chôdze z dlhodobého hľadiska na maximum, mala by byť optimálne iba doplnkom k aktívnemu životnému štýlu a inému druhu fyzickej aktivity. V štúdiách nájdeme i tvrdenia, že chôdza v rozsahu jednej až dvoch minút každú hodinu dokáže predĺžiť očakávanú dĺžku života o 33% v porovnaní s ľuďmi, ktorí vedú sedavý spôsob života.[2] V nasledujúcich riadkoch vám priblížim zdravotné benefity, ktoré vieme chôdzou vyťažiť.

Fyzické zdravie

Chôdza má v prvom rade pozitívny vplyv na naše srdce. Ľudia, ktorí dodržiavajú hore uvedené denné odporúčania, majú znížené riziko srdcovej príhody na polovicu. Navyše sa im darí ľahšie zvládať stres, majú nižšiu hladinu cholesterolu v krvi, zlepšenú cirkuláciu krvi a tak isto optimálnejší krvný tlak.

Bolesť pri artritíde, zápalovom ochorení napádajúcom kĺby, šľachy, svaly, ale i mäkké orgány, je tak isto možné znížiť práve pravidelnou chôdzou. To má následne vplyv aj na zvýšenie celkovej mobility a zlepšenie kvality života.

Okrem toho vie chôdza prispieť v kombinácii so správnou stravou aj k zníženiu rizika cukrovky druhého typu o polovicu. Výrazne pozitívny vplyv má chôdza dokonca aj na prevenciu vzniku rakoviny prostaty a hrubého čreva.[3]

Za spomenutie stojí aj fakt, že vám vie chôdza dopomôcť ku kvalitnému spánku a správnej regenerácii. Nemyslím tým teraz regeneráciu z chôdze ako takej, keďže táto nieje tak fyzicky náročná a nenaruší svalové vlákna natoľko, aby bola potrebná ich výraznejšia obnova. Skôr apelujem na ďalšiu výhodu chôdze, ktorou je možnosť vykonávať ju každý deň bez potreby komplexného zotavenia sa a zároveň zachovanie si priestoru na náročnejšiu fyzickú aktivitu. Kráčať dokážete napríklad dlhšie ako behať a tým viete využiť potenciál na spálenie vyššieho množstva kalórií. Chôdza samotná však neprispeje k výraznému zlepšeniu fyzickej kondície, podielu svalovej hmoty, ani výzoru. Iné je to však v prípade, že začne s chôdzou človek so značnou nadváhou. Tým aktívnym z vás chôdza pomôže udržať sa vo forme.

Psychické zdravie

Pravidelná chôdza prináša benefity nielen vo forme fyzického, ale aj psychického zdravia. Jedným z hlavných benefitov je garancia dobrej nálady. Keďže chôdza vyplavuje do tela endorfíny, platí pravidlo, že čím viac za deň prejdete, tým lepšiu náladu budete mať. Tento efekt sa znásobí najmä v slnečných mesiacoch, kde vám prechádzka na slnku umožní nasať aj slnečné lúče, ktoré potrebujeme na syntézu vitamínu D. Ten je zasa kľúčový pre aktívny životný štýl, lebo podporuje imunitný systém, pomáha bojovať s únavou, bolesťou svalov a dokonca aj s depresiou.

Ďalším zdravotným problémom, ktorý sa darí minimalizovať pomocou chôdze je rozpad mozgového tkaniva s pribúdajúcim vekom. Chôdza ma pozitívny vplyv aj na našu pamäť, kreativitu, elimináciu úzkostlivých stavov a strachu. Ba čo viac, aj pri nábehu na Alzheimerovu chorobu je chôdzou možné zlepšiť pamäť a fyzické schopnosti pacienta.[iv]

Je nenahraditeľná

Vzhľadom na početné benefity pre zdravie odporúčam chôdzu zaradiť do bežného dňa každému. Dokonca aj pri pravidelných tréningoch pozitívne vplýva na vytrvalosť, znižuje únavu a pomáha udržiavať optimálnu telesnú hmotnosť. Skúste v bežnom živote venovať chôdzi väčšiu pozornosť. Pozitívnu zmenu na celom tele pocítite veľmi rýchlo. Je nenahraditeľná pre naše zdravie.

Dnešná doba doslova zvádza na obmedzenie pohybu na minimum. Väčšina populácie západného sveta sa vyšplhá na 4 tisíc krokov denne, pričom niektorí experti ich dokážu zredukovať aj na 2 tisíc. Pravidelná chôdza prináša nášmu telu množstvo výhod. Nezanedbávajte ju a vyberte sa do bytovky radšej po schodoch.


[1] Centers for Disease Control and Prevention: Vital Signs: Walking Among Adults — United States, 2005 and 2010, https://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm6131a4.htm (2012)

[2] Mercola, J.: New Study: Daily Walk Can Add 7 Years to Your Life, https://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2015/09/11/daily-walk-benefits.aspx (2015)

[3] American College of Sports Medicine: Health Benefits of Walking, http://www.acsm.org/docs/default-source/other-documents/SG-CTAWW/healthbenefitsofwalking_final.pdf?sfvrsn=0

[4] Reynolds, G.: A 1-Hour Walk, 3 Times a Week, Has Benefits for Dementia, https://www.nytimes.com/2017/05/24/well/move/a-1-hour-walk-3-times-a-week-has-benefits-for-dementia.html (2017

Obrázky:

https://unsplash.com/photos/cAtzHUz7Z8g

https://unsplash.com/photos/k_NkqIaRhro

https://unsplash.com/photos/V3DokM1NQcs

https://unsplash.com/photos/uocSnWMhnAs



Alexandra Baroková

Alexandra Baroková

Spisovateľ a expert

Moja vášeň pre fitness odštartovala v roku 2013. Kvôli niekoľkým zdravotným komplikáciám som najskôr upravila svoj jedálníček a začala s cvičením s vlastným telom. Neskôr som objavila čaro silového tréningu, pri ktorom sa dostavili vytúžené výsledky. Silovému tréningu sa intenzívne venujem dodnes. Moja cesta za zdravím ma naučila nebáť sa ísť za svojim cieľom, vyjsť z komfortnej zóny, ale i tomu, že človek môže dosiahnuť všetko, čo si predsavzal, ak za tým ide na 100%. Pravidelný tréning mi navyše pomáha udržat si popri náročnej práci work-life balance. Svoj osobný fitness motivačný blog vediem aj na Instagrame (@suginka) a budem rada, ak na neho hodíte očko 


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz