0
Košík

Momentálne sa vo vašom košíku nenachádzajú žiadne položky

Strava

Najväčšie výhody bezlepkovej diéty | Lepok vo svete fitness

Lepok (glutén) je proteínová zlúčenina, ktorá sa nachádza v pšenici a zrnách, ako je jačmeň a raž. Je prítomný vo veľkom množstve bežných potravín vrátane cesta. Ak sa chcete stravovať v rámci bezlepkovej diéty, znamená to, že budete konzumovať potraviny bez obsahu gluténu – vyhnete sa potravinám, akými sú chlieb, alebo cestoviny.

Bezlepková diéta je častá forma stravovania, ktorú dodržiavajú ľudia s ťažkosťami pri trávení lepku. Sú to napríklad alergici na pšenicu. Pšenica je obľúbená zložka v západnej strave a je jednou z najkonzumovanejších bielkovín – je veľmi ťažké ju vyradiť, ale tento typ stravovania vám môže pomôcť a priniesť množstvo výhod.

Mali by ste jesť potraviny bez lepku?

Pokiaľ ide o bezlepkové stravovanie, mali by ste sa najprv spýtať otázku – skutočne POTREBUJEM dodržiavať bezlepkovú diétu? Ľudia s celiakiou budú mať určite z takéhoto stravovania prospech. Celiakia je tráviaca porucha, pri ktorej telo reaguje na lepok nepriaznivo. Prichádza tak nadúvanie, podráždenie žalúdka a zvýšenie telesnej hmotnosti.

Odhaduje sa, že celiakiu má viac ako 2,5 milióna ľudí, väčšine ľuďom ani nebola diagnostikovaná, pretože žijú roky bez symptómov, pričom mnohé príznaky môžu byť zamieňané s inými zdravotnými problémami.

Ak si myslíte, že máte celiakiu, niektoré bežné príznaky zahŕňajú hnačku, zápchu, bolesti brucha, nadúvanie, anémiu a únavu. Ak máte tieto problémy, navštívte lekára a poraďte sa s ním o úplnom vyradení lepku zo stravy.

Aké výhody má bezlepkové stravovanie?

Pokiaľ chcete čerpať výhody plynúce z bezlepkovej diéty, uistite sa, že je tento typ stravovania pre vás 100% nevyhnutný.

Ľudia s celiakiou budú mať z tejto diéty úžitok. Ak máte na lepok intoleranciu, jeho vyradenie zo stravy vám poskytne úľavu od nepriaznivých symptómov, pričom vám poskytne viac energie a menej problémov s GI.

Štúdia

Štúdia Mustalahti et al. (2002) skúmala kvalitu života pacientov s diagnostikovanou celiakiou, ktorí dodržiavali bezlepkovú diétu. Skúmala sa kvalita života rok pred dodržiavaním a rok po dodržiavaní tejto diéty. Na začiatku bola zaznamenaná kvalita života ľudí so symptómami celiakie, ako aj ľudí s diagnostikovanou celiakiou. Výsledkom bola nízka kvalita s gastrointestinálnymi príznakmi.

 Po roku dodržiavania bezlepkového stravovania sa gastrointestinálne symptómy zlepšili a celkovo sa dospelo k záveru, že bezlepková diéta môže zlepšiť kvalitu života u pacientov s diagnostikovanou celiakiou a u ľudí so symptómami celiakie.

Začíname

Ísť do reštaurácie pri dodržiavaní bezlepkovej diéty môže byť skľučujúce. Bolo by vhodné dopredu zavolať a zistiť, či je v ponuke bezlepkové menu, alebo nejaké alternatívy.

Vždy povedzte vášmu čašníkovi, že nemôžete lepok (alebo že máte alergiu). Je možné, že si na to personál zvykne a rád vám pomôže.

Dobrým začiatkom je zamerať sa na konzumáciu celých nespracovaných potravín, akými sú napríklad ovocie, zelenina, kuracie mäso, ryby a chudé mäso (všetko bez gluténu).

Pozor na skrytý lepok

Pozor na konzumáciu balených potravín, pretože môže byť zložité identifikovať lepok. Často sa maskuje za iné názvy, avšak väčšina obchodov má teraz sekciu s bezlepkovým tovarom.

Produkty, ktoré obsahujú lepok:

  • -Chlieb
  • -Cestoviny
  • -Múka
  • -Maces
  • -Pita chlieb
  • -Kuskus
  • -Koláče, sladkosti a pečivo
  • -Muffiny
  • -Sušienky
  • -Pšenica
  • -Jačmeň
  • -Otruby
  • -Semolina (tvrdá pšenica)
  • -Ovsené vločky – ovsené vločky obsahujú bielkovinu podobnú lepku, ktorá však nie je rovnaká. Veľké množstvo ovsených vločiek však pravdepodobne bude krížovo kontaminované, takže ak ich máte v pláne jesť, uistite sa, že si kupujete bezlepkové!

Bezlepkové jedlá

Ak sa chystáte dodržiavať bezlepkovú diétu, bude potrebné vyradiť niektoré potraviny z vášho jedálnička, ale stále existuje veľa iných bezlepkových alternatív k potravinám, ako sú obilniny a pečivo. Taktiež je množstvo čerstvých potravín, ktorými môžete nahradiť jedlá preplnené lepkom.

Ovocie

Jablká, pomaranče, hrozno, banány, grepy, hrozienka…

Zelenina

Zemiaky, kukurica, brokolica, karfiol, cuketa, kapusta, šalát…

Omáčky a korenia

Paradajková omáčka, majonéza, soľ a korenie – pozor na sójové omáčky a dressingy – uistite sa, že sú bezlepkové.

Nespracované mäso

Kuracie, hovädzie, bravčové, ryby, vajcia. Vyhýbajte sa konzumácii klobás, hotdogov a spracovaným výrobkom z mäsa, pretože môžu obsahovať lepok.

Mliečne výrobky

Mlieko, syr, jogurt, maslo, cottage cheese. Pozor na modrý syr – obsahuje chlebovú pleseň. Taktiež sa pozerajte na etikety jogurtov, aby ste sa uistili, že neobsahujú cereálie alebo prídavok vlákniny.

Prílohy

Biela ryža, zemiaky, fazuľa v konzerve, quinoa – vyhýbajte sa instantnej kaši!

Orechy a nátierky

Arašidové maslo, Nutella (skúste si do nej namáčať naše Bezlepkové tyčinky!), mandľové maslo, pistácie, kešu, arašidy, mandle – vyhnite sa ochuteným orieškom.

Čo si treba zapamätať

Ľudia s alergiou na pšenicu, gluténovou intoleranciou alebo celiakiou sú tí, ktorí majú najväčší úžitok z vyradenia lepku z ich stravy.

Ak však nemáte problémy s toleranciou lepku, je dôležité mať na pamäti, že vyradením určitej živiny z vašej stravy neschudnete rýchlejšie než vyváženou stravou a cvičením.

Bezlepková diéta je častá forma stravovania, ktorú dodržiavajú ľudia s ťažkosťami pri trávení lepku. Sú to napríklad alergici na pšenicu. Pšenica je obľúbená zložka v západnej strave a je jednou z najkonzumovanejších bielkovín – je veľmi ťažké ju vyradiť, ale tento typ stravovania vám môže pomôcť a priniesť množstvo výhod.



Myprotein.Sk

Myprotein.Sk

Spisovatel' a Expert


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz