Tréning

Čo hovoria výskumy o vašom zdraví? | Dlhodobé sedenie a kondička

Last Updated: 17.2.2021

Na našom blogu máme pre vás vždy pripravené zaujímavé výskumy, ktoré obohatia vaše znalosti. Dnes sme si pre vás pripravili dve štúdie, ktoré vám pomôžu zistiť, ako ste na tom s vaším zdravím. Sledujte náš blog a dozviete sa množstvo dôležitých informácií, ktoré vám pomôžu dosiahnuť vaše ciele.

Nižšie si môžete prečítať dva výskumy. Jeden je zameraný na podporu zdravia pri sedavej práci a v druhom sa dočítate, ako jednoducho si môžete zmerať zdravie srdca a kardiovaskulárneho systému pomocou schodov. Poďme na to…

Zdravie a fitness

 

Vymeňte sedenie za pohyb

Žijeme v dobe, kedy musíme bežne pracovať dlhé hodiny v sede za počítačom. V súčasnosti veľa z nás využíva home office. Priznajte sa: koľkokrát ste pracovali z gauča alebo pohodlnej sedačky? Ak sa pri práci za počítačom cítime príliš pohodlne keď pracujeme napríklad na gauči, riskujeme tým zdravotné problémy. Prvý dôvod je nesprávna poloha chrbtice, druhý dôvod je absencia pohybu. Svetová zdravotnícka organizácia prišla so zaujímavým výskumom, v ktorom definovala úroveň fyzickej aktivity, ktorú potrebujete na udržanie zdravia pri zdĺhavom sedení. Uvádza, že takéto sedenie môže viesť k dlhodobému zhoršeniu zdravia.1

Výskumu sa zúčastnilo 44 000 ľudí, ktorí nosili zariadenie na meranie fyzickej aktivity. Toto zariadenie mali ako počas sedenia, tak i počas fyzickej aktivity. Výskumníci zistili, že 10 a viac hodín sedenia počas dňa vedie k zhoršeniu zdravia. Ak ľudia prerušili sedenie a zacvičili si aspoň 30-40 minút denne, riziko sa znížilo na podobnú úroveň, aká nastáva pri krátkodobom sedení počas dňa.

Výsledok dopadol presne tak ako sme očakávali. Akákoľvek aktivita je lepšia než žiadna. Je jedno, či niekoľkokrát vybehnete schody, pôjdete na rýchlu prechádzku alebo si zacvičíte. Každá aktivita sa počíta.

Aj keď v súčasnosti nemáme prístup do fitness-centier, môžeme dbať o svoje zdravie. Na efektívny tréning nepotrebujete špeciálne stroje ani výbavu. Dajte priestor svojej kreativite a zacvičte si z pohodlia domova.

 

Otestujte si zdravie srdca pomocou schodov

Jednou z kľúčových výhod cvičenia je podpora kardiovaskulárneho zdravia. To v preklade znamená, že vaše srdce sa stane silnejším. Čím lepšie dokáže vaše srdce rozprúdiť krv (a kyslík) do vašich svalov, tým vyšší výkon dosiahnete. Ako sa vám pozdáva výstup na štyri poschodia?

Najnovšia štúdia naznačuje, že ak zvládnete vyjsť štyri poschodia za menej než minútu, máte zdravé srdce.2 Výskumníci porovnávali výkon ľudí na bežeckom páse, na ktorom kráčali alebo behali na vyvýšenej úrovni do vyčerpania, a následne mali vyjsť štyri poschodia za menej než minútu.

Výskumníci prišli na to, že zúčastnení, ktorým trvalo vyjsť štyri poschodia dlhšie než minútu, boli vystavení vyššiemu riziku ochorenia. Tvrdia, že je to jednoduchá pomôcka, ktorá vám prezradí veľa o vašom celkovom zdraví bez toho, aby ste navštívili lekára. Musíme uznať, že to je zároveň dôkaz dobrej kondičky!

 

Čo si treba zapamätať

Dve zaujímavé štúdie nám opäť potvrdili, že cvičiť sa oplatí. Fyzická aktivita je skvelým pomocníkom pre udržanie zdravia na maxime. Ak kvôli práci sedíte dlhé hodiny, cvičenie a pohyb sú pre vás nesmierne dôležité. Pomôžu vám zvýšiť váš výkon a zlepšiť zdravie.

Last Updated: 17.2.2021

Naše články slúžia výhradne na informačné a vzdelávacie účely a nemali by sa považovať za lekársku pomoc. Ak máte obavy alebo pochybnosti ohľadom akýchkoľvek záležitostí, skôr než začnete užívať výživové doplnky, poraďte sa so zdravotníckym pracovníkom. Taktiež konzultujte akúkoľvek významnú zmenu v stravovaní.


Last Updated: 17.2.2021

1. Bull, F. C., Al-Ansari, S. S., Biddle, S., Borodulin, K., Buman, M. P., Cardon, G., … & Willumsen, J. F. (2020). World Health Organization 2020 guidelines on physical activity and sedentary behaviour. British journal of sports medicine, 54(24), 1451-1462.
2. European Society of Cardiology. (2020). Test Your Heart Health By Climing The Stairs.



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Spisovateľka a redaktorka

Evangeline sa v súťažných športoch angažuje už od mladého veku. Ako kvalifikovaná RYA Dinghy inštruktorka  chápe dôležitosť správnej výživy na podporu pri extrémnych a vytrvalostných športoch, a to najmä vďaka jej skúsenostiam z Team GBR Squads a vedenia svojho prvého univerzitného tímu.

Vo svojom voľnom čase miluje beh, a to hlavne maratóny. Počas víkendov sa venuje vodným športom a horskej turistike. Jej bežný večer strávi HIIT tréningom alebo drepovaním. Potom si zvyčajne dopraje niečo pikantné a kopec zeleniny – mňam!

Viac informáciách o Evangeline sa dozviete na tomto odkaze.


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz