Tréning

Príprava Na Spartan Race | Oblečenie | Obuv | Tréning

,,Spartan Race, pochopíš až v cieli.“

Takto znie hlavný slogan extrémneho prekážkového behu, ktorý v našich končinách naberá na popularite už od roku 2012, kedy sa v obci Vechec konal prvý takýto pretek. Postupne sa rozšíril ďalej a podľa neho vznikli ďalšie podobné behy ako u nás poznáme Tvrďák, rôzne mestské ,,blatíčka,“ Predator race, Gladiator race, Army run a mnohé iné. Aj keď je Spartan race niektorými považovaný za niečo, kde sa za peniaze vyváľate v blate, že je to o ničom ak medailu dostane každý kto prejde cieľom a podobne, tak nesmieme zabúdať na  jedno.

Hlavnou myšlienkou Spartan Race je dostať v dnešnom uponáhľanom svete čo najviac ľudí z pohodlia gauča, od televízorov a počítačov do prírody, zacvičiť si, zapretekať, zabaviť sa a spraviť tak niečo pre seba , pre svoje telo a zdravie (hoc úrazov na týchto pretekoch nie je málo). A popritom spáliť aj pár kalórií navyše, nie len na preteku, ale aj v príprave naň.

Náročné prekážky na Spartan race

Keďže sú to extrémne prekážkové behy, tak na každom preteku sa môžete tešiť na krásnu prírodu. Tá je u nás na Slovensku a v okolitých štátoch naozaj nádherná. Čakajú na vás výstupy na kopce, lyžiarske svahy, kde sa môžete kochať neskutočnými výhľadmi. Pred výstupmi a po nich si užijete pasáže behu, zvyčajne po nerovnom povrchu, kameňoch, blate, tráve a dokonca aj po vode v okolitých potokoch. To tvorí gro celého Spartan Race. Ale čo prekážky? Tých je na trati rozmiestnených pomerne dosť. Zvyčajne sa opakujú, na niektoré sa môžete tešiť na každých pretekoch, iné vás prekvapia.

Základom je rúčkovanie, nosenie bremena (ťažkého vreca s pieskom, drevenej klády, vedra naplneného štrkom), preskakovanie vysokých stien, šplh na lane, mix rôznych balančných prekážok, ťahanie vreca nahor prostredníctvom kladky, plazenie sa pod ostnatým drôtom v blate a iné.

Na čo sa ale všetci najviac vždy na pretekoch tešíme je hod oštepom na slamený terč. Úspešnosť nie je nikdy istá, pretože ak aj trafíte terč a oštep vám spadne alebo sa dotýka koncom zeme, urobíte trest. Áno, čítate správne, trest, ktorý spočíva vo vykonaní 30 angličákov – burpees, za každú nesplnenú prekážku. Možno sa to nezdá na prvý pohľad až tak veľa, no popritom všetkom behu, prekážkach to dá naozaj zabrať. A samozrejme, angličáky nerobíte na yoga mat-ke, ale na tvrdej zemi s kameňmi a blatom.

Netreba ale zúfať, na niektoré prekážky máte aj viac pokusov, to vám ozrejmia dobrovoľníci na každom stanovišti. Počas preteku nájdete na trati aj občerstvovacie stanice, kde si doplníte sily čistou vodou alebo iontovým nápojom. Počet takýchto zastávok závisí od dĺžky a náročnosti preteku.

Trať, počet a druh prekážok nie je nikdy vopred známy, preto sa treba pripraviť naozaj na všetko.

Oblečenie na Spartan race

Úrovne

Spartan Race je zložený z viacerých výkonnostných úrovní. V prvom rade rozdeľujeme preteky do troch základných kategórií:

Sprint – 5 až 8 km s počtom prekážok 20 – 23. Pretek vhodný aj pre úplných začiatočníkov.

Super – 13 až 17 km s počtom prekážok 25-30, ktoré otestujú vytrvalosť každého pretekára.

Beast – 20 a viac kilometrov s 30 a viac prekážkami na trati. Pretek otestuje bežcovu vytrvalosť, pevnú vôľu a myseľ.

Trifecta – Na každom preteku z vyššie uvedených úrovní dostáva pretekár medailu s príslušnou farbou a tretinku medaile v rovnakej farbe. Ak v jednom roku dokončíte všetky tri úrovne aspoň raz, stávate sa držiteľom TRIFECTY a z tretiniek si zložíte medailu, ktorá vám bude pripomínať čo ste dokázali. Vrámci jedného kalendárneho roka môžete získať vaic týchto medailí, čím získate ďalšie, podľa počtu vyskladaných trifiekt.

Ultra Beast – je maratón Spartan Race. Dĺžka takéhoto závodu bola 42+ km a od tohto roku to bude 50+ km s počtom prekážok 60 a viac. Štart býva v skorších ranných hodinách a je časovo limitovaný. Ak pretekár nedosiahne určenú métu v stanovenom čase, je diskvalifikovaný bez nároku na medailu. To je z dôvodu bezpečnosti pretekárov na trati. Koná sa raz do roka, tento rok to bude 1. septembra vo Valčianskej Doline.

Ultra beast sa radí ku klasickej trifekte ale aj k tzv. endurance trifekta, kde zvyšné 2 tretinky pretekári získajú za dokončenie závodu Hurricane Heat 6 hodinový a 12 hodinový. Počas týchto pretekov účastníci vykonávajú úlohy, ktoré im vedúci drillmaster zadá. Bývajú to často náročné úlohy fyzicky aj psychicky a pri niektorých je aj nutná kooperácia s ďalšími účastníkmi. Štart býva pri 6 hodinovom v skorých ranných hodinách a pri 12 hodinovom zvyčajne večer a končí sa na druhý deň.

Charity – Uskutočňuje sa aj zopár pretekov s charitatívnym účelom, kedy výťažok zo štartovného sa odovzdáva na prospešné účely. V tomto preteku sa nemeria čas, angličáky sú dobrovoľné a beží sa pre radosť a pre dobrú vec. Po dokončení získava štartujúci žltú medailu.

Za zmienku stojí aj to, že štartovné na pretek je možné si aj ,,odpracovať“ ako dobrovoľník, za čo každý získava body a tie potom využije pri registrácii na štartovné. Za jeden ,,odpracovaný“ deň na úrovni SPRINT, získava zvyčajne dobrovoľník 100 bodov, ktoré následne môže využiť na štartovné na úroveň SPRINT. Každý pretek a každá úloha dobrovoľníka je hodnotená ináč, no min. tých 100b získavajú zvyčajne všetci.

Ako sa pripraviť na Spartan race

Príprava

Ako by mala vyzerať príprava na preteky? To záleží samozrejme podľa úrovne na ktorú sa chystáte. Základ ale tvorí kondícia, preto beh v nej nesmie chýbať. Stále treba mať na pamäti že sa stretneme aj s výbehmi na kopce, ktoré sú dlhé, strmé s nerovným povrchom a preto treba trénovať aj beh do kopca.

Angličáky, veľa angličákov, strašne veľa angličákov. Sú výborným nástrojom na budovanie kondície, sily, výbušnosti, precvičia celé telo a čím rýchlejšie ich na preteku spravíte, tým váš záverečný čas bude lepší.

Kliky, tlaky, ramená, ruky. Silný hrudník, silné ruky využijeme pri preliezaní, pri ťahaní fúrika, pri držaní vedra so štrkom skrátka pri všetkom.

Chrbát – chrbát drží naše telo vzpriamene a to potrebujeme ako pri behu, tak pri nosení bremena, pri šplhaní a rúčkovaní. Samozrejme, je to všetko o úchope, ale ak máme silný chrbát, zaručene nám to pomôže.

Nohy – výšľapy na hor budú dlhé, strmé a náročné, so sandbagom (vrece s pieskom) ešte náročnejšie, preto nezabudnúť posilniť nohy, zadok a hlavne lýtka.

Úchop – o tom sme už písali, dôležitý pri rúčkovaní, šplhu, pri lezeckej stene ako aj pri udržaní sandbagu a podobne.

Technika – veľa prekážok je aj o správnej technike, lezenie na lane nie je len o sile, ale o tom ako si viete lano prevliecť cez chodidlá a tak si dopomôcť vyšplhať sa nahor, rúčkovanie má tiež viacero spôsobov a každému vyhovuje čosi iné. Preto treba skúšať skúšať a nájsť si tú správnu techniku, ktorá vyhovuje práve vám.

Úspechy na Spartan race

Oblečenie

Pretekári vždy pred vypuknutím toho všetkého riešia čo na seba. Tí čo to už robia pravidelne, tak vedia, alebo majú dresy určené priamo na preteky. Najlepšie je niečo obtiahnutejšie, kompresné, ktoré vám sadne na telo a ani keď sa namočíte, nenaberie na váhe a na objeme, čo vás v konečnom dôsledku môže poriadne spomaliť. Taktiež je individuálne či máte tričko s krátkym, či s dlhým rukávom, či máte dlhé legíny alebo krátke šortky. Každému vyhovuje čosi iné.

Kompresné oblečenie na Spartan race

Ja osobne využívam tieto dve veci na pretekoch:

CHARGE KOMPRESNÝ TOP S DLHÝM RUKÁVOM

Skvele sedí na tele, nie je mi v ňom ani zima ani príliš teplo, ak vyjdem z vody, necítim sa ani o gram ťažší, rýchlo schne a tým, že je to dlhý rukáv, chránim si lakte a ruky pred odreninami. Po pretekoch a vypratí na ňom neostávajú žiadne škvrny.

CHARGE KOMPRESNÉ KRAŤASY

Rovnaké vlastnosti ako pri tričku, nohy si chránim ešte kompresnými ponožkami. Celý set mám v čiernej farbe, takže na pretekoch som ako čierny panter.

Pri pretekoch využívam energetické gélytyčinky, ktoré nájdeš u nás na stránke v ponuke, po preteku sa občerstvím BCAA a samozrejme pred každým jedným pretekom nezabúdam na doplnenie magnézia ako prevenciu pred možnými kŕčmi.

Medaily zo Spartan race

 

A na záver odkaz všetkým bodybuilderom a negativistom, ktorí podobné preteky a a iné aktivity zavrhujú (lebo vieme že takí sú), skúste si to. Naozaj vyskúšajte to aspoň raz a uvidíte, že je to naozaj bomba. Aj ten najkratší pretek preverí vašu kondíciu, vašu silu, vytrvalosť a to nielen tú fyzickú, ale aj psychickú. A možno po preteku prehodnotíte svoje myšlienky o tom akí silní naozaj ste. A ak sa nechystáte na súťažné kulturistické pódia, aspoň z času na čas možno zaradíte aj takúto podobnú aktivitu do svojho tréningového plánu.



Jakub Gurka

Jakub Gurka

Spisovateľ a expert

Jakub je držiteľom trénerského certifikátu 1.kvalifikačného stupňa, pričom má v pláne sa stále vzdelávať a zvyšovať svoju kvalifikáciu a odbornosť. Neustále sa vzdeláva prostredníctvom kníh, časopisov a odborných článkov na internete. Vďaka certifikátu, získaných vedomostí z kníh a internetu si postupne buduje svoju kariéru osobného trénera v Košiciach, čo mu dáva možnosť prispievať aj dôležitými poznatkami z praxe. Popri článkoch pre MYPROTEIN prispieva aj do iných blogov na Slovensku, napríklad FITSHAKER https://fitshaker.sk/, pričom prednedávnom si založil aj svoj vlastný blog http://jakubgurka.sk/. Jakub sa sústredí na tému tréning a najmä na správnu techniku cvikov tak, aby sa športovci vyvarovali chybám a zraneniam pri cvičení. Z jeho príspevkov môžete získať tiež mnohé tipy, ktoré podporia vaše chudnutie, naberanie váhy, spevňovanie tela, či priblížia zákulisie rôznych športových udalostí. Pravidelne sa zúčastňuje aj mnohých bežeckých pretekov, ako napríklad Spartan Race. Ako fitness tréner má mnohé ambície, no za najdôležitejšie považuje pomoc druhým ľuďom v ich ceste za zdravším a lepším JA. Jeho príspevky, rady a viac informácii môžete nájsť na jeho fanpage na instagrame https://www.instagram.com/jakubgurka_ocr/.


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz