Tréning

Vplýva cvičenie na náladu a psychickú vyrovnanosť?

Last Updated: 23.10.2020

Všetci vieme, že šport so sebou prináša mnohé zdravotné, ale aj ďalšie benefity. Ak chcete väčšie svaly, začnete cvičiť. Ak chcete lepšiu kondičku, začnete behať… Čo ale urobíte, ak si chcete zdvihnúť náladu?

Čo môžeme urobiť pre to, aby sme prekonávali strach, nevyrovnanosť alebo stres? Našim zákazníkom sme položili pár otázok ohľadom toho, akú rolu u nich zohráva šport a fitness v rámci psychického zdravia. Nižšie sú výsledky, ktoré sme z nášho výskumu zistili:

  • 99% respondentov súhlasilo s tým, že šport a fyzická aktivita podporuje ich mentálne zdravie a pohodu.
  • Takmer štvrtina respondentov vo veku od 18 do 24 rokov potvrdila, že vďaka futbalu sa cítia psychicky lepšie. Jedná sa o dvojnásobne vyššie množstvo než v ktorejkoľvek inej skupine.
  • Len 3% žien súhlasili s tým, že futbal prispieva k ich celkovému psychickému zdraviu.

vplyv športu na psychické zdravie

 

Menej než 1% respondentov tvrdí, že šport a fitness nemajú vplyv na psychickú pohodu

Až 89% zo všetkých respondentov potvrdilo, že šport a fitness prispievajú k udržaniu psychického zdravia. Ďalších 10% respondentov tvrdí, že šport im pomohol len v určitých prípadoch.

Najväčšími motivátormi, prečo sa ľudia začnú venovať nejakému športu, sú záujem o vybudovanie krajšej postavy, zlepšenie nálady a zníženie stresu. Naopak, najmenej významnými motivátormi boli sociálny kontakt a prekonávanie strachu.

Náš priateľ Jamie Wright, ktorý je športovým vedcom, nám detailnejšie popísal výsledok z výskumu o zdraví a športe.

“Fyzická aktivita sa už dlho využíva ako terapeutický nástroj k zmierneniu zlého stavu psychického zdravia. Komplexné metaanalýzy preukázali výrazné zlepšenie psychického zdravia jedinca po zaradení športových aktivít do životného štýlu. U ľudí s ťažkým duševným stavom sa javí účinok zlepšenia mentálneho zdravia vďaka športu ešte výraznejší.

Štúdie potvrdzujú, že ľudia, ktorí si nájdu aspoň 150 minút počas týždňa na stredne náročné až náročné cvičenie, znižujú svoje riziko depresie až o 31% v porovnaní s tými, ktorí vôbec necvičia.”

Teraz už vieme, že cvičenie má pozitívny vplyv na udržanie celkového psychického zdravia človeka. Pozrime sa na to, ktoré aktivity sa javia ako tie najefektívnejšie a najobľúbenejšie.

Silový tréning je najčastejšou odpoveďou – až 78% respondentov si myslí, že silový tréning im pomáha v boji proti negatívnym psychickým stavom. Druhou najčastejšou odpoveďou našich respondentov je beh, jogging, prechádzka alebo iná forma kardiotréningu. Zvolilo ju 47% respondentov. Ďalších 20% označilo plávanie, ktoré sa javí ako tretí najlepší šport v boji proti negatívnym psychickým alebo duševným stavom.

V súčasnej situácii možno nemáme voľný prístup do posilňovní, ale aj tak existuje veľa možností, ako rozhýbať svoje telo a športovať. Je to pre vás zvlášť užitočné, ak využívate home office a veľkú časť dňa presedíte pred počítačom. Vyskúšajte napríklad obyčajné činky. Môžete si objednať závažia a cvičiť s nimi napríklad v obývačke, spálni alebo na záhrade. Okrem toho, ako často chodíte na prechádzku? Určite máte vo svojej blízkosti nejaký park, les alebo rieku, kde je pokojné prostredie, ktoré vám pomôže „vyfiltrovať“ hlavu. Aj takáto obyčajná fyzická aktivita vám pomôže udržať vaše zdravie na maxime.

Športová aktivita však nie je jediným prostriedkom, ako si udržať dobré duševné zdravie. Našich respondentov sme sa spýtali, čo pokladajú za ďalšie efektívne prostriedky v boji proti negatívnym psychickým stavom. Pri porovnaní športových a nešportových aktivít vyhráva športová aktivita vo forme posilňovania, ktorá získala až 75% hlasov.

Samozrejme, človeka nebaví neustále cvičiť, plávať, behať alebo jazdiť na bicykli. Naši respondenti sa vyjadrili, že najlepšou nešportovou aktivitou na zlepšenie nálady je socializácia a rozprávanie sa. 43% respondentov zvolilo „Rozprávanie a socializáciu“, 41% zvolilo „Šport“ a 39% zvolilo „Filmy a TV“.

Respondenti považujú z hľadiska zlepšenia nálady za najmenej prínosné umenie. Príkladom je „Karaoke alebo Hudba“, „Kreatívne Umenie“, „Diár“ alebo „Múzické Umenia“. Každá z týchto volieb získala menej než 17% hlasov. V priemere 1 z 5 žien tvrdí, že kreatívne umenie prispieva k psychickej pohode, no u mužov si to myslí len 1 z 10 respondentov.

 

Muži volia posilňovňu, ženy sa prikláňajú k behu

Zo všetkých respondentov až 75% mužov uviedlo, že sa venujú športu z dôvodu zlepšenia nálady alebo celkového dobrého pocitu zo svojej postavy. U žien to bolo až 85% respondentiek.

beh a psychické zdravie

 

U oboch pohlaví bola našou primárnou motiváciou spokojnosť so svojím telom a zlepšená nálada. Silový tréning bol pre obe pohlavia najvýznamnejšou voľbou z hľadiska udržania psychickej pohody. Na druhej najefektívnejšej športovej aktivite sa však nezhodli.

Na druhom mieste skončilo u mužov cvičenie v posilňovni. Až 46% mužov tvrdí, že tréning v posilňovni im pomáha udržať psychickú pohodu a mentálne zdravie. Tretie miesto obsadil beh, jogging alebo prechádzka. Túto možnosť zvolilo 40% respondentov u mužov.

U žien bol beh, jogging a prechádzka na druhom mieste. Túto možnosť zvolilo až 60% všetkých respondentiek. Cvičenie v posilňovni sa tak dostalo na tretie miesto s 50% zastúpením. Vidíme teda, že cvičenie v posilňovni a beh majú u žien a mužov vymenené druhé a tretie miesta.

Najväčší rozdiel však ešte len prichádza. Pri futbale je rozdiel diametrálny. V priemere jeden z piatich respondentov u mužov uvádza, že futbal prospieva psychickému zdraviu, no potvrdzujú to len 3% zo všetkých žien.

Muži jednoznačne potvrdili, že športové aktivity výrazne prispievajú k psychickej pohode. Ak na chvíľu odhliadneme od športu, tak na treťom mieste sa umiestnila odpoveď „Filmy a TV“, ktorú zvolili v priemere dvaja z piatich mužských respondentov.

Ženy potvrdzujú, že športové aktivity sú na udržanie mentálneho zdravia tou najlepšou voľbou. Túto možnosť vybralo až 68% respondentiek. Na druhom a treťom mieste sa však umiestnili možnosti “Socializácia a Rozprávanie sa” (55%) a “Varenie alebo Pečenie” (40%).

Najviac polarizujúcou nešportovou aktivitou je hranie hier. Len 7% žien si myslí, že hranie hier je pre udržanie psychickej pohody prospešné. To isté si však myslí až 34% mužov.

 

Môže byť človek príliš starý na futbal?

Už nie je prekvapením, že dobrý a vyčerpávajúci tréning môže byť skvelým pomocníkom na zlepšenie nálady. Okrem toho sa vďaka cvičeniu človeku zníži hladina stresu. V každej vekovej skupine u respondentov získalo cvičenie minimálne 72% kladných odpovedí.

fyzická aktivita a cvičenie pre ženy

Keď sa pozrieme na výsledky výskumu detailnejšie, tak je zrejmé, že respondenti vo veku menej než 24 rokov uviedli futbal ako odpoveď v dvojnásobne väčšom množstve než ktorákoľvek iná veková skupina. V tejto vekovej skupine potvrdzuje jeden zo štyroch respondentov, že futbal prispieva k udržaniu psychickej pohody. To isté si myslí 1 z 8 respondentov vo veku od 35 do 44 rokov a len 1 z 10 respondentov nad 45 rokov. Je možné, že človek je už príliš starý na futbal? U golfu je to zasa inak. Len 2% respondentov vo veku pod 35 rokov zvolilo golf ako aktivitu, ktorá prispieva k udržaniu psychickej pohody, no vo veku nad 55 rokov to už bol jeden z piatich respondentov.

Pri oboch z týchto športov sa človek socializuje so známymi a prejde sa po čerstvom vzduchu. Ak máte chuť zlepšiť si náladu a nabrať trochu energie, vyskúšajte športy, ktoré sa hrajú na trávnatej ploche, ako golf alebo futbal. Choďte do prírody a užívajte si pozitívne chvíľky.

 

Čo si treba zapamätať

Fyzická aktivita je nástroj, ktorý mnohí z nás využívajú na skrášlenie postavy, zlepšenie kondičky alebo ako motivátor pre osobné výzvy. Fyzická aktivita vám však môže ponúknuť aj ďalšie benefity. Viac než 80% zo všetkých respondentov vníma po športe zlepšenú náladu a 65% respondentov uviedlo, že je to ideálna voľba na zníženie stresu a nervozity.

Prečítali ste si dosť informácií o číslach, ktoré nám vyšli z nášho výskumu. Ak potrebujete dodatočnú inšpiráciu, môžete si prečítať aj ďalšie zaujímavé články na našom blogu, z ktorých sa dozviete všetko dôležité o cvičení.

grafika - vyplyv športovania na psychiku

Last Updated: 23.10.2020

Naše články slúžia výhradne na informačné a vzdelávacie účely a nemali by sa považovať za lekársku pomoc. Ak máte obavy alebo pochybnosti ohľadom akýchkoľvek záležitostí, skôr než začnete užívať výživové doplnky, poraďte sa so zdravotníckym pracovníkom. Taktiež konzultujte akúkoľvek významnú zmenu v stravovaní.



Lauren Dawes

Lauren Dawes

Spisovateľka a redaktorka

Lauren vyštudovala anglickú literatúru a pochádza z južného Anglicka. Miluje plávanie a posledné roky sa rada venuje silovému tréningu. Taktiež sa chce neustále zdokonaľovať v joge.

Cez víkendy zvyčajne varí alebo chodí na brunch a rada skúša nové recepty s jej spolubývajúcimi – snaží sa zamieňať bežné študentské jedlá, akými sú napríklad cestoviny. Udržiava si zdravú rovnováhu medzi chodením do posilňovne a na párty.

Viac sa o Lauren dozviete na tomto odkaze.


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz