Suplementy

8 dôvodov, prečo užívať rybí olej | Podceňovaný, ale vzácny doplnok výživy

Last Updated: 29.6.2021

Názov tohto výživového doplnku možné neznie lákavo, ale vo fitness priemysle je obľúbenou súčasťou stravy už dlhé roky.

Rybí olej pomáha podporovať celkové zdravie. Je prírodným zdrojom omega-3 mastných kyselín, ktoré majú veľa blahodarných účinkov na naše telesné funkcie a podporujú fyzickú výkonnosť.

Na to, aby ste prijímali dostatočné množstvo tejto látky, by ste museli každý deň zjesť niekoľko rýb, čo nie je komfortné. Omega-3 mastné kyseliny sú dostupné hlavne v rybách. Výživový doplnok je v tomto prípade ideálnou alternatívou.

Prejsť na:

multivitamín

 

Čo je rybí olej?

Tuky majú rôzne podoby – pravdepodobne ste už počuli výrazy ako “nasýtené” a “nenasýtené” mastné kyseliny.

Najbežnejšou formou nenasýtených tukov vzhľadom k ich chemickej štruktúre sú omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Omega-3 mastné kyseliny sú najviac prospešné pre zdravie srdca a mozgu.

Mastné ryby a doplnky z nich sú vynikajúcim zdrojom omega-3 mastných kyselín. Konkrétne ide o DHA (kyselinu dokozahexaénovú) a EPA (kyselinu eikozapentaénovú).

Množstvo popredných zdravotníckych organizácií odporúča konzumovať 1-2 porcie mastných rýb každý týždeň. Prijmete tak prospešné živiny, ktoré môžu zlepšiť váš zdravotný stav.1

Mnohí z nás však nemajú možnosť pravidelne konzumovať lososa, slede, ančovičky alebo makrely. Môže to byť časovo a finančne náročné. Doplnky s obsahom omega-3 sú preto vhodnou alternatívou. Tieto doplnky sú vhodné aj pre vegánov, ktorí sa vyhýbajú konzumácii živočíšnych zdrojov potravy.

 

8 zdravotných benefitov

Tuky v tele zohrávajú veľa dôležitých úloh v rôznych procesoch. Dávajte si pozor na to, aké tuky konzumujete. Nie všetky tuky sú pre zdravie srdca prospešné.

Ďalšou vecou, ktorá stojí za zmienku, je nízkotučná diéta. Takýto typ diéty vám síce pomôže znížiť celkový príjem kalórií, no nemusí byť úplne zdravá. Dostatočná hladina tukov je okrem iného nevyhnutná aj na absorpciu štyroch dôležitých vitamínov – A, D, E a K.

Poďme sa pozrieť na výhody rybieho oleja.

 

Zlepšuje hladinu cholesterolu

Je vedecky dokázané, že užívanie doplnkov výživy s obsahom omega-3 mastných kyselín zvyšuje celkovú hladinu HDL (HDL je typ “dobrého” cholesterolu) a znižuje hladinu triglyceridov a LDL (LDL je typ “zlého cholesterolu).2 Takáto optimalizácia hodnôt cholesterolu v krvi je spojená s prevenciou pred rôznymi srdcovými ochoreniami.2

 

Reguluje vysoký krvný tlak

Výskum preukázal, že omega-3 mastné kyseliny prispievajú k zníženiu krvného tlaku.2 Vysoký krvný tlak môže viesť k rôznym zdravotným problémom a najväčšiemu riziku býva vystavené srdce. Zlepšenie hladiny cholesterolu a zníženie krvného tlaku výrazne podporí zdravie vášho kardiovaskulárneho systému.

 

Pomáha predchádzať srdcovým arytmiám

Ďalším benefitom rybieho oleja súvisí s odstránením srdcových arytmií.

Srdcové arytmie, alebo zmeny rytmu srdca, môžu byť škodlivé a niekedy dokonca i smrteľné. Niekoľko štúdií preukázalo, že rybí olej a omega-3 mastné kyseliny môžu výrazne prispievať k prevencii pred týmito problémami.2

 

Lieči zápaly

O vplyve rybieho oleja na celkové zdravie človeka existuje veľké množstvo výskumov. Jedným z nich je aj výskum, ktorý odhalil súvislosť medzi konzumáciou rybieho oleja a znížením zápalovosti.3

Vo výskume sa preukázalo, že rybí olej prispieva k zníženiu príznakov zápalu lepšie než ľanový olej, ktorý je taktiež skvelým zdrojom omega-3 mastných kyselín.3

 

Podporuje zdravie mozgu a kognitívne funkcie

Rybí olej (konkrétne DHA) je často súčasťou rôznych prenatálnych doplnkov, pretože súvisí so zdravým vývojom mozgu dieťaťa počas tehotenstva.4

Existujú aj ďalšie štúdie, ktoré skúmali potenciálny vplyv rybieho oleja na zdravie mozgu a proces starnutia. Výsledky v tejto chvíli zatiaľ nie sú presvedčivé, no pevne veríme, že čoskoro sa potvrdí pozitívny vplyv na predchádzanie demencii.

 

Podporuje zdravie pokožky

Len nedávno vedci dokončili štúdiu o vplyve rybieho oleja na prevenciu pred poškodením pokožky zo znečisteného ovzdušia. Rybí olej podporuje vstrebávanie vitamínov rozpustných v tukoch, ktorými sú napríklad vitamín D a A. Oba tieto vitamíny sú spojené s podporou zdravia pokožky. Udržanie zdravia pokožky a protizápalové účinky sú ideálnou témou pre ďalší výskum.5

 

Zlepšuje náladu a mentálne zdravie

V stredomorskej strave nemôžu chýbať ryby. Tento typ stravovania je považovaný za jeden z najzdravších, a to hlavne kvôli prospešným živinám ako omega-3 mastné kyseliny.6 Istý výskum naznačuje, že stredomorská strava môže súvisieť so zlepšením nálady. Bola preto vykonaná štúdia so zameraním na zistenie vplyvu rybieho oleja na zníženie depresie. V štúdii sa síce nepotvrdila priama korelácia, no môže to byť zaujímavá téma pre budúce výskumy.

 

Podporuje zdravie očí

Podobne ako pri vývoji mozgu, aj pri vývoji zdravých očí u dojčiat zohrávajú omega-3 mastné kyseliny dôležitú úlohu.7 U dospelých nebol potvrdený vplyv omega-3 mastných kyselín na zlepšenie zraku. Na druhej strane, naše oči obsahujú veľké množstvo omega-3 mastných kyselín a príjem tejto látky môže byť dôležitý pre udržanie ich zdravia.

 

Odporúčané dávkovanie

Svetová zdravotnícka organizácia odporúča prijímať 200-500mg rybieho oleja každý deň. Je dôležité, aby minimálne 300mg z toho tvorila DHA (kyselina dokozahexaénová).

Ak si nie ste istí, či sú tieto doplnky pre vás vhodné, poraďte sa so svojím lekárom alebo lekárnikom, pretože rybí olej môže interagovať s inými liekmi.

 

Čo si treba zapamätať

Rybí olej je vynikajúcim doplnkom pre každého. Poskytne vám širokú škálu zdravotných benefitov, ktoré je škoda nevyužiť. Mastné kyseliny z rybieho oleja pomáhajú predchádzať rôznym chorobám a podporujú celkové zdravie človeka.

Páčil sa vám tento článok?

PREČÍTAJTE SI AJ ĎALŠIE:

Last Updated: 29.6.2021

Naše články slúžia výhradne na informačné a vzdelávacie účely a nemali by sa považovať za lekársku pomoc. Ak máte obavy alebo pochybnosti ohľadom akýchkoľvek záležitostí, skôr než začnete užívať výživové doplnky, poraďte sa so zdravotníckym pracovníkom. Taktiež konzultujte akúkoľvek významnú zmenu v stravovaní.


Last Updated: 29.6.2021
  1. Tacon, A. G., Lemos, D., & Metian, M. (2020). Fish for health: improved nutritional quality of cultured fish for human consumption. Reviews in Fisheries Science & Aquaculture28(4), 449-458.
  2. Sidhu, K. S. (2003). Health benefits and potential risks related to consumption of fish or fish oil. Regulatory toxicology and pharmacology38(3), 336-344.
  3. Duda, M. K., O’Shea, K. M., Tintinu, A., Xu, W., Khairallah, R. J., Barrows, B. R., … & Stanley, W. C. (2009). Fish oil, but not flaxseed oil, decreases inflammation and prevents pressure overload-induced cardiac dysfunction. Cardiovascular research81(2), 319-327.
  4. Lauritzen, L., Brambilla, P., Mazzocchi, A., Harsløf, L., Ciappolino, V., & Agostoni, C. (2016). DHA effects in brain development and function. Nutrients8(1), 6.
  5. Lin, Z., Niu, Y., Jiang, Y., Chen, B., Peng, L., Mi, T., … & Kan, H. (2021). Protective effects of dietary fish‐oil supplementation on skin inflammatory and oxidative stress biomarkers induced by fine particulate air pollution: a pilot randomized, double‐blind, placebo‐controlled trial. British Journal of Dermatology184(2), 261-269.
  6. Parletta, N., Zarnowiecki, D., Cho, J., Wilson, A., Bogomolova, S., Villani, A., … & O’Dea, A. (2018). A Mediterranean-style dietary intervention supplemented with fish oil improves diet quality and mental health in people with depression: A randomised controlled trial (HELFIMED). Journal of the Australasian College of Nutritional and Environmental Medicine37(1), 6-18.
  7. Hodge, W., Barnes, D., Schachter, H. M., Pan, Y., Lowcock, E. C., Zhang, L., … & Lewin, G. (2005). Effects of Omega-3 fatty acids on eye health: Summary. In AHRQ Evidence Report Summaries. Agency for Healthcare Research and Quality (US).
  8. Fish oil supplements. World Health Organization. 2018. https://www.who.int/nutrition/topics/5_population_nutrient/en/index13.html


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Certifikovaná výživová poradkyňa

Claire je certifikovanou výživovou poradkyňou v Academy of Nutrition and Dietetics. Je tiež trénerkou v International Consortium for Health and Wellness Coaching. Má vyštudovaný bakalársky titul v odbore biológie a magisterský titul v klinickej dietetike a výživy na Pittsburskej univerzite.

Claire miluje hovoriť a písať o jedle a fitness. Rada využíva svoje skúsenosti na to, aby mohla čo najlepšie pomôcť ostatným pri dosahovaní ich fitness cieľov.

Claire je tiež certifikovanou inštruktorkou spinningu a rada sa venuje behaniu a joge. Keď sa jej príliš nechce trénovať, povzbudzuje športové tímy svojho rodného mesta v Pittsburghu, alebo varí pre svoju rodinu v pohodlí domova.

Viac o Claire sa dočítate na tomto odkaze.


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz