Strava

Neuróny spaľujúce tuk a sila predtréningovky | Najzaujímavejšie štúdie

Last Updated: 7.8.2020

Snažíte sa v posilňovni podávať maximálne výkony? Chcete zostať vo forme? Ste na správnom mieste. Neustále pre vás vyhľadávame tie najzaujímavejšie štúdie, ktoré vás môžu obohatiť o kvalitné vedomosti. Čítajte náš blog a vždy sa dozviete niečo nové z oblasti stravy a fitness.

Tentokrát sa budeme baviť o neurónoch, ktoré stoja za spaľovaním tuku. Zároveň si povieme o tom, či vám pomôže predtréningový stimulant zvýšiť vašu výkonnosť. Poďme na to!

 

Neuróny spaľujúce tuk

Všetci vieme, že tuk naše telo spaľuje vtedy, keď prijímame menej energie a viac sa hýbeme. Nie všetci však vedia aj to, že v ľudskom tele existujú určité mechanizmy, ktoré využívajú tuk ako primárny zdroj energie.

V tukovom tkanive sú zabudované nervové siete, ktoré sú spojené s mozgom. V týchto sieťach sa nachádzajú neuróny a stoja za odbúravaním tukov – pomáhajú vo využití tukových zásob pri výrobe energie alebo tepla. V najnovšej štúdii u zvierat sa zistilo, že pri správnom signály sa môžu neuróny aktivovať, čo zlepšuje celkovú telesnú schopnosť spaľovať tuk.

Zistilo sa, že týmto signálom je hormón leptín. Tukové bunky vyšlú tento signál a neuróny sa aktivujú. V opačnom prípade, keď leptín nie je prítomný, nie sú aktívne. Áno, v podstate samotné tukové bunky môžu spôsobiť svoj rozklad.1

Vedci zistili, že myši, ktoré samy neprodukovali hormón leptín, dorástli na trikrát väčšiu váhu. Zároveň jedli viac a pohybovali sa menej. Dôvodom je, že hormón je akýsi spúšťač signály medzi tukovým tkanivom a tukovými zásobami v mozgu. To umožňuje telu obmedziť chuť do jedla a regulovať telesnú hmotnosť.

Skutočným šialenstvom bolo až to, že keď tieto myši dostali dávku leptínu, začali sa viac pohybovať a menej jesť. V ich tele sa začal využívať biely tuk na energiu a hnedý tuk na tvorbu tepla. Zdá sa, že k tomu došlo po aktivácií neurónov v tukovom tkanive. Spôsobil to práve hormón leptín.

Je to síce beh na dlhú trať, ale tento výskum odštartoval ďalšie úsilie o nové poznatky. Síce bol vykonaný len na myšiach, ale môžeme z toho pochopiť veľa súvislostí. Sme bližšie k poznaniu, ako dokáže telo regulovať tukové tkanivo.

 

Môže vám predtréningovka pomôcť zvýšiť výkon?

Už dlho sme zástancami názoru, že užívanie predtréningového stimulantu má zmysel. Táto nová štúdia objavila výrazné rozdiely po užití predtréningového stimulantu.

V štúdii sa výskumníci zameriavali na účinky viaczložkového predtréningového doplnku na cvičenie. Bolo zapojených dvanásť fyzicky aktívnych mužov, ktorí cvičili vysokointenzívnym spôsobom. Niektorí užívali placebo, iní skutočný doplnok. Výsledky sú veľmi zaujímavé.2

Zistilo sa, že tí, ktorí užívali predtréningový stimulant, mali výrazne vyšší počet opakovaní, predĺžený čas vyčerpania a lepšiu hodnotu VO2 Max (maximálna rýchlosť spotreby kyslíka srdcom, pľúcami a svalmi počas cvičenia).

Tieto výsledky sú veľmi pozitívne. Dokazujú, že počas vysokointenzívnych tréningov budete môcť cvičiť viac opakovaní a lepšie tak precvičiť svaly. Zároveň dokazujú, že potrvá dlhšiu dobu, než sa úplne unavíte. V konečnom dôsledku to bude znamenať lepšie výsledky z dlhodobého hľadiska.

Bude nás zaujímať, či sa tieto tvrdenia dajú uplatniť aj na iný typ tréningu a širší počet účastníkov. Zároveň by sme chceli vedieť, či dosiahnu rovnaký výsledok i ženy.

Medzitým však budeme verní predtréningovke, pretože sú dni, kedy sa nám ani nechce vyjsť z postele! Takýto stimulant je vtedy skvelým pomocníkom.

 

Čo si treba zapamätať

Dve štúdie, ktoré sme si pre vás pripravili, nám pomáhajú lepšie porozumieť fungovaniu našich tiel. Jedna nám priblížila tajomstvo spaľovania tuku a druhá potvrdila účinnosť predtréningovky.

Tešíme sa na nadväzujúce výskumy u oboch štúdii. Ľudské telo je veľmi komplexné. Takéto útržkovité informácie by vám ale mali pomôcť nadobudnúť lepší prehľad. Prajeme vám veľa síl pri dodržiavaní aktívneho životného štýlu!

Last Updated: 7.8.2020

Naše články slúžia výhradne na informačné a vzdelávacie účely a nemali by sa považovať za lekársku pomoc. Ak máte obavy alebo pochybnosti ohľadom akýchkoľvek záležitostí, skôr, než začnete užívať výživové doplnky, poraďte sa so zdravotníckym pracovníkom. Taktiež konzultujte akúkoľvek významnú zmenu v stravovaní.


Last Updated: 7.8.2020

1. Wang, P., Loh, K. H., Wu, M., Morgan, D. A., Schneeberger, M., Yu, X., … & Cohen, P. (2020). A Leptin-BDNF pathway regulating sympathetic innervation of adipose tissue. Nature, In-press.
2. Figueiredo, C., Lira, F. S., Rossi, F. E., Billaut, F., Loschi, R., & Padilha, C. S. (2020). Multi-ingredient pre-workout supplementation changes energy system contribution and improves performance during high-intensity intermittent exercise in physically active individuals: a double-blind and placebo-controlled study. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 17, 1-8.



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Spisovateľka a redaktorka

Evangeline sa v súťažných športoch angažuje už od mladého veku. Ako kvalifikovaná RYA Dinghy inštruktorka  chápe dôležitosť správnej výživy na podporu pri extrémnych a vytrvalostných športoch, a to najmä vďaka jej skúsenostiam z Team GBR Squads a vedenia svojho prvého univerzitného tímu.

Vo svojom voľnom čase miluje beh, a to hlavne maratóny. Počas víkendov sa venuje vodným športom a horskej turistike. Jej bežný večer strávi HIIT tréningom alebo drepovaním. Potom si zvyčajne dopraje niečo pikantné a kopec zeleniny – mňam!

Viac informáciách o Evangeline sa dozviete na tomto odkaze.


Chcete si objednať naše produkty? Pozrite si naše najaktuálnejšie akcie tu... Kúp Teraz